Potraviny pro dobrou náladu


Lidská nálada je ovlivnitelná celou řadou faktorů. Působí na ni například množství denního světla, hormonální vyváženost, pracovní zátěž, znečištění životního prostředí a také jídlo. Bylo vědecky dokázáno, že některé potraviny přímo ovlivňují tvorbu takzvaného hormonu pohody či štěstí, serotoninu. Ten se v nervové soustavě podílí především na procesech ovlivňujících vznik nálad. Jeho nedostatek vede ke změnám nálad, ale i k celkové depresi, vznikají poruchy spánku, projevuje se podrážděnost až agresivita.

Zdá se, že tvorbu serotoninu v organismu můžeme ovlivnit konzumací potravin, které obsahují aminokyselinu L-tryptofan. Z ní si organismus vyrábí až stovky látek nezbytných k různým pochodům. Kromě serotoninu také hormon melatonin, regulující naše biorytmy včetně spánku. Doporučení konzumovat potraviny bohaté na L-tryptofan vycházejí z předpokladu, že větší množství této látky ve stravě znamená také zvýšení její hladiny v krvi. Přesné mechanismy, k nimž v organismu dochází, jsou předmětem intenzivního vědeckého zkoumání. Vypadá to, že zvýšený příjem tryptofanu z potravy pomáhá především těm, kteří ho mají málo. To je důležité zejména proto, že tryptofan patří k látkám, které si organismus neumí sám vytvořit. Co ho tedy obsahuje?

• sýry

• ryby, krevety, plody moře

• vejce a mléčné výrobky

• lískové oříšky, mandle, kešu a některé další druhy ořechů, například vlašské, jejichž antistresové a antidepresivní účinky byly potvrzeny klinicky

• jablka, sója, sójové výrobky

• drůbeží, zejména pak krůtí maso

• zelená zelenina

• banány

Pokud chcete hubnout, berte v úvahu kalorickou vydatnost některých z těchto potravin. Například oříšků, tučnějších sýrů a výrobků z plnotučného mléka.

Produkci serotoninu podporují také vitamíny skupiny B–B6, B9 (kyselina listová) aB12 a vitamín C. Hořčík posiluje nervy a je vhodný při zvýšené duševní zátěži a stresu.

Dalšími rostlinnými přírodními zdroji pro podporu nálady jsou tedy kupříkladu:

• Avokádo, bohaté na hořčík, vitamíny skupiny B, draslík a mastné Omega-3 kyseliny, což jsou látky podporující zdraví mozkových buněk a aktivitu neuronů.

• Sladké brambory neboli batáty, které obsahují L-tryptofan.

• Brokolice, bohatá na rostlinné bílkoviny, vápník a vitamín B6. Je natolik zdraví prospěšná, že odborníci doporučují konzumovat každý den asi šálek brokolice vařené v páře.

• Chřest – zdroj kyseliny listové, která je v boji se stavy sklíčenosti mimořádně účinná.

• Quinoa, neboli merlík čilský, bohatý zdroj rostlinných bílkovin, které jsou vyváženou kompozicí všech esenciálních aminokyselin, které tělo potřebuje. Krom toho obsahuje velké množství hořčíku a vápníku v ideální kombinaci a jako antioxidant působící vitamín E. I když je používána jako obilovina, pravou obilovinou není a v tom se tají další její přednost: neobsahuje lepek. Často je označována za super potravinu.

• Chia semínka neboli Šalvěj španělská – další super potravina. Jsou zdrojem minerálů, bílkovin, vlákniny a omega-3 mastných kyselin. Obsahují pětkrát více vápníku než mléko, třikrát více železa než špenát a patnáctkrát více hořčíku než brokolice. Najdeme v nich hořčík, fosfor, zinek, draslík a železo, vitamíny A, B1, B2, B3, B9 a B12. Neobsahují lepek, zlepšují imunitu, snižují krevní tlak a stabilizují hladinu krevního cukru. To je jen malý výčet z velkého množství prospěšných vlastností této zázračné plodiny starých Aztéků.

• Probiotika respektive potraviny, které je obsahují. Podporují produkci serotoninu ve střevě. Stejně jako jogurty je kysané zelí doporučováno krom jiného pro obsah bakterií mléčného kvašení. Bakterie však pracují a chemicky či tepelně neošetřené kysané zelí by na pultech obchodů vydrželo jen asi 14 dní. Výrobci tedy přidávají různé konzervanty nebo zelí upravují tepelně takzvanou sterilací. To vede k úbytku, respektive vyhubení zdraví prospěšných bakterií. Také některé takzvané „jogurty“ jogurty nejsou právě proto, že v nich nejsou přítomny živé baktérie mléčného kvašení. Při výběru tedy sledujte údaje na etiketě.

• Šafrán, Oregano. Byliny se silným terapeutickým účinkem. Šafrán obsahuje kromě jiného užitečné aminokyseliny a karotenoidy, minerální látky- měď, zinek, draslík, hořčík a mangan – dále flavonoidy, tuky a vitamíny A, B a C. Má řadu prokázaných pozitivních účinků a je také silným antidepresivem. Pozor: ve větším množství je jedovatý (15 g sušené byliny) a není vhodný pro děti, těhotné ani kojící maminky! Oregano neboli Dobromysl obecná obsahuje fenolové kyseliny velmi účinně likvidující volné radikály. Oreganový olej bleskově likviduje baktérii Escherichia coli. Nás zajímá obsah kvercetinu, flavonoidu, který kromě jiného dobře působí na depresivní stavy. Sám český název rostliny napovídá, že její příznivé účinky na nervovou soustavu byly známy už našim předkům.

• Hořká čokoláda s obsahem kakaa vyšším než 70 procent. Čokoláda zvyšuje hladinu serotoninu v mozku. Navíc obsahuje malé množství anandamidu, který v mozku působí jako neurostransmiter. Tato v roce 1992 objevená látka má důležitou roli v prožívání bolesti a deprese, u chuti k jídlu, plodnosti a také paměti. Někdy je označován za „hormon blaženosti“.

• Zelený čaj. Obsahuje L-teanin. To je aminokyselina, která přímým působením na neurotransmitery dopamin a serotonin navozuje v mozku stav hluboké relaxace a uklidnění bez pocitů ospalosti. Pokusy prokázaly jeho příznivý vliv na lidské myšlení a paměť. Pro vysoký obsah kofeinu však není vhodný pro nastávající maminky.

=========
Superpotraviny: úžasná Spirulina
25 moudrých rad pro zdravou výživu

Více pro kondici: