7 potravin, které mohou způsobovat nepříjemný tělesný odér


Víte, že některé potraviny vám mohou i přes důkladnou hygienu ztížit boj s nepříjemným tělesným odérem?

Nepříjemný tělesný pach je vyvolán společným působením potních žláz, těkavých organických látek vznikajících v procesu trávení a také bakteriální aktivitou. I když se mnoho lidí domnívá,že hlavní příčinou tělesného pachu je pot, není tomu tak. Pot sám o sobě cítit není. Avšak prostřednictvím potu jsou z těla vylučovány zbytky léků, vitamínů, močovina, kyselina mléčná, toxiny, soli a řada dalších odpadních látek, které už cítit jsou. Výraznější bude pot nemocného, člověka s nadváhou i narkomana. Zápach potu také ovlivňují cigarety a konzumované potraviny.

Na celkovém tělesném odéru, který nás doprovází, mají svůj podíl také materiály, ze kterých je vyrobeno naše oblečení. Bakterie způsobující rozklad a zápach různých látek vylučovaných potem se daleko rychleji množí v materiálech umělých. Ty navíc bývají špatně prodyšné, takže podporují tvorbu potu. Ve styku s nimi se pot rozkládá, což zápach posiluje.

Pokud jde o potraviny, nejproslulejší je v tomto ohledu nepochybně česnek a také cibule. Jejich aromatické silice způsobují pronikavý pach, který vychází z pokožky a zejména dechu. Nepříjemný zápach způsobují také potraviny obsahující bílkoviny, to znamená maso, mléčné výrobky nebo vejce. Rovněž výrazně aromatické koření se na celkovém tělesném pachu podílí. Některé jeho složky s ukládají v podkožním tuku a odtud pronikají do potu i do slin.
Zatímco někteří lidé jsou k získání odéru z těchto zdrojů velmi „chytlaví“, u jiných jejich vliv tak výrazný není. Přesná příčina není známa, nepochybně v tom sehrává roli metabolismus každého jednotlivce i dědičné vlohy.

Které potraviny mohou ovlivnit lidský tělesný pach?

1. Česnek

Řada lidí se česneku raději vůbec vyhýbá, aby si nekomplikovali život silným zápachem linoucím se z dechu a tělesných pórů po jeho konzumaci. V rámci výzkumu prováděného na Státní universitě Ohio a zaměřeného právě na pachové vlastnosti česneku bylo zjištěno, že zbytky česnekového odéru jsou v dechu cítit ještě po 24 hodinách!

Ovšem vyhýbat se konzumaci česneku je velká škoda. O jeho prospěšnosti kolují legendy. Řada z jeho pozoruhodných účinků byla opakovaně prokázána vědecky. Významná složka česneku – allicin působí na bakterie, plísně, viry i prvoky. Ještě ve zředění 1 : 125 000 dokáže paralyzovat bakterie. Účinky allicinu jsou patnáctkrát silnější než účinky penicilinu. Bohužel však právě užitečné složky česneku působí jeho charakteristický pach. Jak s ním naložit? Už prababičky doporučovaly napít se co nejdříve mléka. Zajímavá je rada s obyčejnou plnotučnou hořčicí: převalujte lžičku hořčice asi deset minut v ústech, vyplivněte, vypláchněte a pak ještě jednu lžičku spolkněte. Někdo nedá dopustit na mátu, jiný na petrželovou nať či citron. Praktické typy doporučují, aby česnek konzumovali lidé společně – pak nikomu ze společnosti nebude jeho odér vadit, protože ho nikdo nebude vnímat.

Zmiňovaný výzkum v Ohiu dospěl k závěrům zveřejněným v odborné studii: nejlepším eliminátorem pachu jsou potraviny v syrovém stavu. „Syrové jablko a syrový salát snížily koncentrace těkavých látek v dechu o více než 50 % . Jablečný džus stejně tak jako džus mátový sice hladiny těkavých látek snižují , ale ne tak účinně jako žvýkání syrového jablka nebo máty“. Spíše než pokusit se pach spláchnout nějakou tekutinou, je tedy lepší ho „přejíst“ něčím syrovým. Tato rada má nejspíše dost univerzální charakter, i když samozřejmě v případech jednotlivých potravin se mohou najít prostředky ještě účinnější.

2. Cibule

Zahřívá a prokrvuje organismus, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu, čistí tělo od těžkých kovů a parazitů, podporuje metabolismus bílkovin, působí antisepticky a antibakteriálně. Působí proti tvorbě kvasinek a dalších patogenních organismů. Je vynikajícím prostředkem proti dráždivému suchému kašli. Vyvolává pocení, tlumí svědění a bolest při bodnutí hmyzem. Skvěle tlumí otoky, pomáhá na kuří oka. Podporuje tvorbu žluči, a usnadňuje tak trávení tuků. Nejúčinnější je syrová. A právě v syrovém stavu se nejvíce projevují její sirné složky, způsobující nepříjemný zápach potu i dechu.

Prostředky k odstranění budou stejné jako u česneku. Vemte tedy v úvahu závěry odborné studie z Ohia zmiňované u česneku, ale vyzkoušet můžete i osvědčené babské rady. Máta, meduňka, tymián a šalvěj, přesněji jejich syrová nať jsou rychlou a jistě také účinnou pomocí jak odstranit cibulový odér z dechu.

3. Červené maso

V České republice byla před několika lety zpracována studie, která srovnávala vzorky tělesného pachu dvou skupin mužů. Jedni byli jedlíci červeného masa, ti druzí vegetariáni. Vzorky byly předloženy skupině třiceti žen, které měly posoudit stupeň přitažlivosti nebo odpudivosti pachů. Odér vegetariánů připadal ženám znatelně přitažlivější, příjemnější a méně intenzivní než pach jedlíků masa.

Bílkoviny obsažené v červeném mase střevo obtížněji vstřebává a často se tak v něm zdržují i po několik dnů. Je tedy velmi pravděpodobný jejich rozklad, jehož složky se dostávají do potu a způsobují nepříjemný tělesný zápach.

Lidé konzumující červené maso méně než dvakrát do týdne se jednak méně potí, jednak – a to zejména – není pach jejich potu zdaleka tak agresivní. Snížení konzumace červeného masa prospěje ostatně nejenom přijatelnosti vaší pachové stopy, ale i vašemu zdraví.

4. Kari

Specifickou chuť a vůni kari – správný název používaný v Indii i na celém Východě je masálá, kari je označován výhradně pokrm s masálou připravený – způsobuje směs výrazných bylin a koření. Složení směsi se mění od oblasti k oblasti a snad i od vesnice k vesnici. Je tedy velmi těžké tvrdit, že se skládá z nějakých pevně daných složek. Pro severní Indii jsou typické mírnější směsi, na jihu jsou vysloveně plamenně pálivé. Obvykle bývají součástí masály pepř, chilli, kardamom, kurkuma, římský kmín, zázvor, muškát, skořice a další.

Vůně kari je velmi pronikavá a nasákne jí celá kuchyně. Příjemné to je, dokud je jídlo čerstvé. Později už nezbývá, než intenzivně větrat. Při trávení se uvolňují sirnaté plyny, jejichž pachové stopy jsou zřetelné v potu i dechu. Jako ve všech ostatních případech je i po přípravě kari a pobytu v jím provoněné kuchyni záchranou výměna oblečení, důkladná sprcha spojená s mytím vlasů, deodoranty a antiperspiranty. Jak je ovlivnitelný dech už jsme tu psali a zřejmě ani u potlačení intenzivní stopy kari to nebude jiné.

5. Chřest

Chřest je nízkokalorická zelenina s velkým podílem vlákniny, bohatá na draslík, fosfor, železo a hořčík a krom toho obsahuje různé užitečné stopové prvky. Podporuje tvorbu moči v ledvinách a pomáhá odstraňovat tekutiny zadržované tkáněmi, pročišťuje a detoxikuje organismus.

Chřest je tedy velice zdravý a organismu prospěšný, může však způsobit silný zápach a kyselost moči, což je způsobeno asparaginem, který je součástí prchavých éterických olejů v chřestu obsažených. Takový účinek má chřest jenom na některé lidi. Podle genetických dispozic má zápach moči také různou intenzitu. Přímo tělesný pach však konzumace chřestu neovlivňuje.

6. Alkohol

Těsně po konzumaci piva nebo vína je jimi dech výrazně cítit. Avšak dokonce i po vyčištění zubů a sprše pijáka alkoholu spolehlivě odhalíte právě kvůli alkoholovému odéru. Těžko někdo uhádne, že jste vypili skleničku vína. Pokud však někdo stráví popíjením alkoholu celý den, bude jím cítit ještě celých dalších čtyřiadvacet hodin, neboť po tu dobu tělo alkohol metabolizuje. Organismus vnímá alkohol jako toxickou látku a hledí se jí zbavit. To je náročný úkol především pro játra. Z 90 procent transformují alkohol na kyselinu octovou, která spolu s tekutinami a solemi je tělem vylučována. Deset procent, která zůstávají v krevním oběhu, je odváděno dýcháním přes plíce a vylučováním póry jak složka potu. To způsobuje nepříjemný zápach, typický pro notorické pijáky.
7. Brukvovitá zelenina

Patří sem spousta superpotravin, vyhledávaných pro svoji prospěšnost a kalorickou omezenost. Brokolice, zelí, květák, kapusta, růžičková kapusta, to všechno jsou hity zdravé kuchyně a redukčních diet. Obsahují velké množství vitamínů, minerálů a vlákniny. Jejich součástí jsou však také sirné glykosidy, které jsou zdrojem nepříjemného pachu už při vaření. Je dobré vařit například květák bez poklice, aby se co nejrychleji uvolnilo co největší množství sirných látek, které tato lahodná zelenina obsahuje. Nepříjemný pach se nicméně samozřejmě dostane do dechu, protože sirné látky se uvolňují také během trávení. To platí o všech příslušnících rodiny brukvovitých. Určitě je však proto nezavrhujte, jsou skutečnou fontánou zdraví.

=========
6 druhů zeleniny a její nejúčinnější užití. Syrovou nebo vařenou?
Devatero potravin, kterým bychom se měli raději vyhnout

Více pro kondici: