Proč někomu může být zima, i když je teplo: 9 příčin

Odpovědět na tuto otázku jednoznačně není tak prosté. Příčin snížené tolerance chladu, jak je zimomřivost označována odborně, může být více, proto k vysledování konkrétního zdroje permanentní „nezahřátosti“ bývá nezbytné pečlivé lékařské vyšetření.

Na regulaci tělesné teploty se podílejí všechny soustavy a všechny orgány, řízené při tom třemi z nich – srdcem, játry a hypothalamem. Biochemické reakce v játrech zahřívají krev, která sem přichází z vrátnicové žíly. Krev pumpovaná srdcem roznáší teplo rovnoměrně do celého těla. V této souvislosti by se dalo říci, že cévy fungují jako trubky ústředního topení :).

Je ovšem třeba připomenout, že obecně více zimomřivé jsou ženy. Obvykle mají pocit chladu asi o 5 stupňů Celsia dříve než muži. Důvody jsou prosté. Ženské tělo je menší, produkuje méně tepla a také ho rychleji ztrácí než je tomu u mužů. Tělo ženy tvoří svalstvo asi z 25 procent, u mužů je to však 40 procent. A právě prokrvené svaly generují teplo. Ženy také mají tenčí kůži a méně tuku, který je navíc rozložen nerovnoměrně. Jedinou vrozenou ochranou vyvažující tyto nevýhody je hormon progesteron, který do určité míry brání úniku tepla pod kritickou hranici.

Příčiny, pro které vám může být stále chladno.

Podle úrovně vnější teploty se cévy buď roztahují, aby vydaly přebytečné teplo mimo tělo (v létě), nebo stahují, aby ho naopak lépe uchránily (v zimě).

Tento proces však může být všelijak ovlivňován nebo přímo narušen různými onemocněními nebo patologiemi, které jsou tou pravou příčinou věčné „zmrzlosti“..

1. NEDOSTATEK ŽELEZA

Železo je pro lidský organismus naprosto nepostradatelné. Je součástí krevního barviva hemoglobinu, svalové bílkoviny myoglobinu a také enzymů podporujících imunitní systém. Nedostatek železa se nemusí projevit hned, avšak jeho dlouhodobý deficit může vést k chudokrevnosti. V důsledku jsou nedostatečně okysličovány tělesné tkáně a orgány.

Organismus se pokouší situaci v zásobování orgánů kyslíkem zlepšit, cévy se roztahují, aby posílily příliv krve do nich. Chovají se tak, jako kdyby panovalo horké léto nebo jako kdybyste navštívili saunu. Teplo tedy z organismu uniká ve zvýšené míře a vy „mrznete“. Dodejme, že deficit železa má i jiné typické příznaky, jako jsou únava, točení hlavy a pocity na omdlení, bledost, praskající koutky a jiné. Pokud začne být železo ve vhodném množství doplňováno, problémy rychle vymizí.

2. DŮLEŽITÉ VITAMÍNY: A a E

Také nedostatek vitamínů A a E, stejně jako nepřiměřeně nízký objem tuků ve výživě může vést k pocitům chladu i za teplého počasí. Deficit těchto látek způsobí porušení rovnováhy biochemických procesů probíhajících v játrech, v jejichž důsledku se krev ohřívá a „těleso ústředního topení“ pomalu stydne…

3. TAKÉ LIDEM PŘI TĚLE MŮŽE BÝT ČASTO ZIMA

Panuje přesvědčení, že lidem s nadváhou je věčně horko — potí se většinou mnohem víc než ostatních. Ve skutečnosti však také mezi nimi je mnoho „zmrzlin“.

Tukové vrstvy nejsou jenom nějakou pochybnou ozdobou, ale také velmi silným kompresorem. Utlačují cévy a způsobují tak ztížení krevního oběhu. Dále všechno probíhá podle známého schématu – nedokonalé zásobování vnitřních orgánů kyslíkem a pokusy oběhového systému tento nedostatek kompenzovat. Teplo z těla uniká a člověku je zima.

4. ŠTÍTNÁ ŽLÁZA

Příkladem z učebnic je zimomřivost v důsledku snížené funkce štítné žlázy. Ta zodpovídá za regulaci energetických procesů v organismu, za rozdělování energetických zásob za různými účely – včetně ohřívání organismu. Když je funkce štítné žlázy snížena (takzvaná hypotyreóza), energetický systém těla strádá a kvalitní zahřívání je nemožné. Štítná žláza pracující na půl výkonu zpomaluje metabolické procesy. To odpovídajícím způsobem zbrzďuje i vytváření tepla z kalorií získaných z výživy.

Na hormonální příčiny zimomřivosti mohou ukazovat stále studené nohy.

5. KAPILÁRY

Nejčastěji jsou však studené nohy – někdy také ruce – důsledkem porušení periferního krevního oběhu. Teplo se zkrátka nedostává až do koncových bodů – do končetin. Často je to spojeno s výskytem takzvané vegetačně vaskulární dystonie, zejména hypotonického typu. Člověku je zima tím více, čím více je rozrušen nebo čím více je vystaven stresu, případně trpí tělesnou slabostí a sníženou svalovou silou (hypodynamií).

Cévní problémy vedoucí k zimomřivosti mohou být i zcela jiné povahy. Například u lidí závislých na nikotinu a pacientů s aterosklerózou dochází často ke křečím. Také zimomřivost starých lidí, která je nutí nosit mnoho vrstev oblečení a zakrývat se více než jednou pokrývkou, je rovněž spojena se zhoršením cévních funkcí.

6. KDYŽ NESTAČÍ PALIVO

Také lidé, kteří příliš málo jedí a den za dnem nedodržují nezbytnou kalorickou normu, jsou odsouzeni k zimomřivosti. Podvýživa znamená nedodání potřebných zdrojů – organismus jednoduše nemá z čeho získat energii potřebnou nejenom k prohřátí, ale často i k zajištění základních tělesných funkcí.

Jestliže je člověk příliš hubený a málo se pohybuje, stydne a ztrácí tělesnou teplotu. Tito lidé také obecně mají tělesnou teplotu výrazně sníženou.

7. CUKROVKA

Cukrovka je vinna bezmála každou poruchou normálního fungování organismu a zimomřivost v tom není žádnou výjimkou. Prvopříčinou tu jsou závažné poruchy výměny látkové a fungování kardiovaskulárního systému. Stručně popsat celý proces není dost dobře možné. Výrazným příznakem cukrovky však jsou studené nohy, ze kterých se navíc vytrácí citlivost.


8. RAYNAUDOVA CHOROBA

Existuje také specifický chladový syndrom, Raynaudova choroba. Jejím projevem je porucha arteriálního zásobování končetin. Při sebemenším emocionálním zatížení a také působením příliš nízké nebo příliš vysoké teploty dochází u pacientů k silným křečovitým stahům drobných tepen a cév v končetinách a jejich krevní zásobení je silně narušeno až zablokováno.

9. HYPOTONIE

Trvale nízký arteriální tlak rovněž vyvolává pocity chladu. Způsobuje to chabé napětí cévních stěn, v jehož důsledku je proudění krve zpomaleno. Co následuje, už jsme popisovali výše.

Jak se rychle zahřát?

  • Jakmile začnete cítit chlad, začněte cvičit. A cvičte tak dlouho, dokud se nezahřejete. Snažte se víc hýbat, choďte například pěšky do schodů.
  • Efektivním prostředkem proti zimomřivosti je kontrastní sprcha.
  • Pijte více horkého čaje nebo kuřecího bujónu, pomáhá to termoregulaci.
  • Nepijte silnou kávu a alkohol. Jezte více sušených meruněk, hrozinek, granátových jablek a ovesných vloček.
  • Dostatečně pijte – podporujete tím krevní oběh.
  • Nemějte celé tělo zakutané v několika vrstvách. Důležité je zajistit teplo nohám.
  • Zkuste si nasypat do ponožek trochu pálivé mleté papriky nebo si chodidla namazat pepřovým nálevem.
  • Pokud vám to zdravotní stav dovoluje, choďte opravidelně do sauny nebo do tureckých lázní a nechte si tělo důkladně prohřát.
  • V létě se snažte být co nejvíce venku na čerstvém vzduchu, pohybujte se na přiměřeném slunci, ideálně u moře.

 

KONFERENCE - ŽIVOT V HARMONII SE SEBOU
25.05.2019 PRAHA 

Jak naslouchat svému tělu i duši, porozumět svým skutečným přáním, objevit svůj potenciál, zbavit se strachu a krok za krokem vytvářet život svých snů. Vstupenky ZDE

=========
Zdravý spánek vám uchová krásu
20 dobrých rad, jak se cítit dobře