7 zdrojů fosforu

Nedostatek fosforu v lidském organismu je spíše vzácný. Je to prvek hojně zastoupený v různých potravinách, takže jeho denní příjem pravděpodobně přesahuje oněch u nás doporučovaných 700 mg denní dávky. Avšak vegetariáni, kteří nekonzumují mléko, nebo vegani by mohli jeho nedostatkem trpět. Jedním z hlavních zdrojů fosforu je totiž maso, respektive potraviny živočišného původu. I když se zdaleka nenachází pouze v nich.

Fosfor se podílí na metabolismu vápníku a je rovněž součástí některých sloučenin, které tělo využívá k ukládání energie pocházející především z cukrů a tuků. Využitelnost fosforu v organismu silně závisí na obsahu vápníku v krvi. Příjem vápníku ku fosforu by měl být v poměru zhruba 1,4-2 : 1. Nedostatek fosforu se nepříznivě odrazí na stavu kostí, zubů i vlasů, na tvorbě a přenosu energie v organismu i na udržování acidobazické rovnováhy, kde má rovněž důležitou roli. Nedostatek fosforu v organismu se projevuje slabostí, malátností a snadnou únavností, bolestmi ve svalech, poruchami polykání a otoky dolních končetin.

Které potraviny jsou bohatými zdroji fosforu?

1. Fazole a hrách

Tyto luštěniny jsou velmi prospěšné lidskému zdraví. Obsah fosforu v obou je značný.

2. Sýry

Ze všech mléčných produktů obsahují fosfor nejvíc právě sýry. Velmi bohatým zdrojem je například Ementál nebo tavené sýry.


3. Zrniny

Zrniny obecně, z těch běžně konzumovaných pak ovesné vločky jsou opravdu vhodným zdrojem fosforu, protože navíc obsahují i dostatek vápníku.

4. Mák

Mák je velmi vydatným zdrojem fosforu. Protože navíc obsahuje i značné množství vápníku, nemůžeme ho nedoporučit.

5. Vlašské ořechy

Další z lahodných zdrojů fosforu. Nejlepší jsou samozřejmě syrové, bez cukru a jiných přidaných příchutí.

6. Sója

Obecně platí, že sója dodá fosforu hodně. A to jak sójové boby, tak sójová mouka – zvláště ta tučná, ale i sójové mléko a jiné produkty.

7. Ústřice

Bývají doporučovány i jako zdroj fosforu. Všimněme si však i jistých rizik. Jednak velmi záleží na čerstvosti, kterou v našich zeměpisných šířkách není snadné zajistit, jednak jde o to, kde byly ústřice loveny. Při současném znečištění moří důležitá otázka. Krom toho vylučují látky schopné vyvolat nežádoucí reakce (neurotoxiny) a mohou způsobit i zánětlivé onemocnění jater. Ne každému je rovněž známo, že ústřice jsou extrémně bohaté na cholesterol a jejich konzumace by měla být velmi omezena (ne více než 20 kusů denně).

=========
7 dvojic potravin, které bychom neměli kombinovat
Pravda o lněném semínku

Více pro kondici: