Zhubnout… když ne v létě, tak do podzimu

hubnuti-podzim

Léto je úžasný čas, kdy se člověk může zbavit prakticky všeho oblečení a navléknout jen šortky a top. Právě v létě chceme vypadat co nejlíp a nepředvádět nadbytečné kilogramy. Mnohé dívky proto každoročně trpí hladovou dietou pod heslem „zhubnout do plavek“. Nebudeme vás trápit dotazem, zda se vám to letos podařilo, zato pro vás máme skvělou zprávu: zhubnout do podzimu je daleko snazší, protože právě teď je dostupná spousta dobrých, čerstvých, prospěšných a nekalorických sezónních potravin, s nimiž je snaha o zdravý životní způsob opravdovým potěšením.

Rukola

Výrazná, kořenná chuť rukoly z ní dělá žádanou přílohu do salátů a čerstvých příloh. Rukola má vysokou výživovou hodnotu, obsahuje téměř celý seznam vitamínů a minerálů. 2 sklenice naplněné rukolou mají jen 10 kalorií. Takže – ideální základ pro vitamínový salát.

Mrkev

Ve srovnání s jinou zeleninou se mrkev vyznačuje nasládlou chutí a navíc vysokým obsahem vitamínu A, vápníku a hořčíku. To z ní dělá cennou součást teplé zeleninové přílohy a v syrovém stavu jsou proužky mrkve vynikající svačinkou.Sklenice mrkve má asi 50 kalorií.

Brokolice

Brokolice je další potravina zvláště vhodná k dietnímu stravování. Také ona má vysoký obsah výživných látek: vitamínu C, železa, vitamínu A, vápníku, hořčíku, draslíku a antioxidantů. Obsahuje mnoho vlákniny a 1 sklenice pouze 31 kalorií.

Květák

Také tento blízký příbuzný brokolice patří k zeleninám plným vitamínů, minerálů a antioxidantů. Sklenice posekaného květáku má jen 25 kalorií a připravená na páře bude výbornou přílohou.

Špenát

Může být velmi zdravou přílohou nebo základem salátu. V jakékoli úpravě si můžete být jisti pořádnou porcí železa, vápníku a vitamínů. Kaloričnost záleží na způsobu úpravy: sklenice čerstvých špenátových listů představuje pouhých 7 kalorií, pokud budou dušené, bude kalorií 41.

Zelené fazolky

Bohužel ne vždy jsou doceněny, často na ně narazíme spíše jako na součást salátové směsi. Je to škoda, fazolky obsahují značné množství vitamínů A a C, jsou skvělým zdrojem vlákniny a ve 100 g je pouze 44 kalorií. Mohou být nejen skvělou přílohou, ale i hlavním jídlem.

Grapefruit

Pyšní se slávou citrusů nejužitečnějších právě při hubnutí. Je to pověst zasloužená. Grapefruity jsou bohaté na draslík, vitamín C a A, mají mnoho vlákniny a půlka plodu má jen 52 kalorií. Jsou chutnou součástí snídaně a mohou nás zachránit před pocitem hladu při svačině.


Treska

Ve srovnání s tučnými druhy ryb, jako je třeba tuňák nebo losos, je atlantická treska podstatně méně kalorická – v 8 Dg zapečeného filé je asi 75 kalorií. Má vysoký obsah vitamínu B12, obsahuje niacin a selen.

Houby

Shiitake, žampióny, hlíva ústřičná, lesní houby… Velmi mnoho druhů, každý z nich se vyznačuje jistou odlišností výživové hodnoty. Lišky například vynikají vysokým obsahem vitamínu D. Celkově jsou houby užitečné díky vysokému obsahu minerálů a bohatství vlákniny. Jejich výhodou je nízká kaloričnost – sklenice hub má 44 kalorií.

Růžičková kapusta

Roztomilé malé kapustičky jsou organismu prospěšné z řady důvodů: vysoký obsah minerálů a většiny vitamínů, vláknina. Zdá se, že jde o ideální dietní přílohu – sklenice tepelně upravené růžičkové kapusty má jen 56 kalorií.

Kuřecí prsa

Dietní maso kuřecích prsou bez kůže je dobrým zdrojem bílkovin, niacinu, selenu a vitamínu B12. 8 Dg vařeného nebo zapečeného masa asi 100 kalorií. Můžete je přidat do salátů i polévek, nebo z něj udělat hlavní jídlo.

Krevetky

Dietetický zdroj bílkovin, vynikají vysokým obsahem cenných minerálů a vitamínů – selenu, niacinu a vitamínu B12. Kaloričnost si zaslouží pochvalu: 4 velké tepelně upravené krevety mají pouhých 26 kalorií. Stačí je uvařit a maso přidat do salátu.

Rajčata

Kromě vynikající chuti jsou rajčata cenná vysokým obsahem vitamínů C a A a celé řady minerálů. Mají také velké množství vlákniny. Pro dietu jsou zcela vynikající, jedno zralé rajče má 35 kalorií. Pokud vám více chutnají cherry rajčátka, připomínáme, že 5 kusů cherry má 20 kalorií.

Cukíny

Dají se s úspěchem použít při přípravě řady zeleninových jídel, jíst se dají syrové i tepelně upravené. Jako většina zeleniny jsou také bohaté na vlákninu, nabízejí řadu minerálů a vitamínů. Výživná hodnota: všeho všudy 20 kalorií na sklenici.


Řapíkatý celer

Skvělý do salátu, do zeleninových směsí, vynikající v polévkách i zeleninových šťávách. Kromě bohatství vlákniny vysoký podíl vápníku, draslíku a vitamínu C. Jeden řapík obsahuje pouze 10 kalorií.

Jahody

Sklenice zralých jahod, která má pouhých 53 kalorií, je vynikajícím receptem nejen pro milovnice sladké pochoutky. Jahody mají vysoký obsah vitamínu C a vápníku, příznivě tedy ovlivňují obranyschopnost organismu. Nejlepší je dát si čerstvé jahody po obědě nebo je ráno přidat k vločkám do jogurtu.

Borůvky

Mnozí si jich cení pro jejich prospěšnost zraku. Jsou také nízkokalorickou pochoutkou – plná sklenice borůvek má jen 84 kalorií. Kromě všeho ostatního obsahují borůvky mnoho antioxidantů a vitamínů. Jsou výtečnou součástí různých koktejlů a mohou posloužit jako skvělý dezert.

Mandarinky

Jsou oblíbené pro svou přírodní sladkost. Snadno se loupají. Opravdu důležitý však je vysoký obsah vitamínu C, draslíku a vlákniny. Jeden plod má jen 35 kalorií a může být skvělou svačinkou nebo doplněním zdravé snídaně.

Meloun

Sladký, osvěžující vychlazený letní meloun je výborným zdrojem vitamínů A a C a také draslíku. Velmi nízká kaloričnost: sklenice plná na kostky nakrájeného melounu bude mít jen 46 kalorií. Hodí se na svačinu nebo po obědě.

=========
8x úplně vedle ve fitness aneb zbytečné trápení
Jaké banány se mají jíst: zelené nebo s tečkami

Více pro kondici: