Zbavujeme se závislosti na cukru ve čtyřech krocích

cukr-zavislost

Průměrný Američan sní kolem 200 gramů cukru denně. V Evropě je tento ukazatel nižší 1,5 až 2krát. Cukr je nicméně potravinovou přísadou číslo jedna: konzumujeme ho v nápojích (často ve formě sirupů), chlebu, omáčkách, přísadách, ve veškerých polotovarech včetně netučných potravin.

Jedním z nejvíce efektivních kroků, které můžete podniknout ke zlepšení vlastního zdraví a snížení váhy, je snížení spotřeby cukru. Nepotřebujete žádnou zvláštní vůli ani přísné omezení sladkostí (pokud se k tomu samozřejmě nerozhodnete sami).

Výživová poradkyně Anne Ricci nabízí 4 kroky zbavující jídelníček cukru. Měli byste postupovat krok za krokem, jeden po druhém – pouze čtvrtou radu je možné uplatnit kdykoli.

1. Ústup od cukru plánujte na celý měsíc (nebo i delší dobu)

Existuje stále více důkazů o tom, že cukr vyvolává skutečnou závislost. Ale i když nemůžete bez sladkostí být a na cukr jste si zvykli, nezoufejte. Mnoho lidí tvrdí, že zbavit se takové závislosti je velmi těžké. To nám samozřejmě jistoty nepřidá. Skutečnost je jiná. Při správném přístupu se závislosti na cukru zbavíte. Pomohla jsem v tom už mnoha lidem.

Nejlepší je snažit se přejít k novému jídelníčku pomalu, postupně, krok za krokem, abychom tělu i chutím dali čas přivyknout.


Když se lidé rozhodnou zbavit se cukru, jejich nejčastější chybou je jeho radikální vyškrtnutí ze stravy. Možná u lidí, kde závislost je už opravdu vysoká, to má smysl. Avšak má zkušenost práce s lidmi s průměrnou závislostí na cukru ukazuje, že jemný, postupný přístup funguje mnohem lépe.

Slibte sami sobě, že se do toho dáte opravdu naplno po dobu, kterou si sami určíte. A věřte: poradíte si s tím.

2. Najděte ve svém jídelníčku zdroj cukru č. 1.

Zamyslete se nad tím, co vlastně jíte a pijete. Určete, co z toho je hlavním zdrojem cukru. Hlavní podezřelí jsou jasní: nápoje obsahující cukr a pečivo.

Mnoho lidí pije velké množství kupovaných ovocných šťáv, ve velkém nakupuje limonády, do každého šálku kávy si dává čtyři lžičky cukru, živí se slazenými jogurty a zákusky. Mnoho z nás po celý den ukusuje pečivo nebo sušenky.

Až vám bude jasné, čeho se ve svém jídelníčku musíte zbavit, naplánujte si to postupně. Když pijete čaj se třemi kostkami cukru, snižujte postupně množství. Za týden jen s dvěma kostkami. A za další s jednou.

Pokud pijete čtyři litry slazené limonády týdně, snižte množství pro první týden o dvě skleničky. Místo limonády pijte obyčejnou vodu. Potom omezení zvyšujte, jen pomalu a postupně. Odvykání pro vás nebude představovat zátěž.

Abyste byli úspěšní, musíte povzbuzovat vlastní nadšení a připomínat si, že se chcete zbavit cukru. Nezabývejte se úvahami o tom, jak nedokonalí jste.

3. Vybírejte si přírodní potraviny.

Nabídka hotových jídel a polotovarů je obrovská. Cukr je v každém z nich. Schovává se v dortech, pečivu, zmrzlině, popcornu, křupkách, mysli, čokoládových tyčinkách, v různých přísadách, koření i omáčkách.


Reklama často doporučuje netučné potraviny jako zdravé, ale také ony jsou produktem opakovaného zpracování a místo tuků obsahují cukr nebo jeho náhražky.

Nahraďte postupně hotová jídla a polotovary přírodními potravinami. Připravujte si jídlo sami, budete tak mít trvalou jistotu minimálního přísunu cukru. Vydržte jít tímto směrem alespoň třicet dnů, postupně, po malých krůčcích.

4. Proti závislosti bojujte spánkem.

Vždycky když lidé závislí na cukru tvrdí, že musejí jíst alespoň šestkrát denně, kladu jim otázku, kolik hodin denně spí. Často se ukáže, že ne více než šest.

Jak je spánek spojen s cukrem? Odpočinek nám pomáhá zbavit se závislosti stejně, jako nám sladkosti pomohly ji získat.

Mnoho výzkumů ukázalo, že dvouhodinové manko ve spánku (odpočívat bychom měli 7-9 hodin denně) vede k přejídání a potravinovým závislostem. Dospívající, kteří nedostatečně spí, snědí dvojnásobné množství sladkostí proti svým vrstevníkům. To vede ke zvýšené chuti k jídlu a sklonu k vysoce kalorické stravě v dospělosti.

Proto je v boji proti závislosti na cukru a snaze o snížení jeho množství v jídelníčku tak důležitý dostatečný spánek.

=========
Co se změní, když přestanete jíst cukr
Nedietní dieta: 10 pravidel intuitivní výživy

Více pro kondici: