Vysoké podpatky aneb: naučte se nosit zdravou obuv

podpatky

Z hlediska medicíny patří vysoké podpatky jednoznačně do party zabijáků, někam vedle středověkých korzetů, které stlačovaly orgány v oblasti pasu a deformovaly ženám žebra (a za cenu mrzačení dělaly figuru více „ženskou“). Poškozující vliv vysokých podpatků možná na první pohled tolik nebije do očí jako u korzetu, proto není jejich reputace tak záporná. Přesto však škody působené jejich stálým nošením jsou reálné a očividné.

3 negativní důsledky nošení obuvi na vysokém podpatku:

  1. Deformace palce na noze
  2. Příčně plochá noha
  3. Poškození držení těla a posunutí jeho těžiště

V čem je podstata škodlivosti vysokých podpatků? Především v tom, že vás nutí chodit po špičkách. Veškerá váha tedy působí na přední část chodidla, což je pro člověka zcela nepřirozené. Narušeno je přitom doslova všechno : těžiště, rozložení zátěže chodidla, funkce svalů nohy a pozice páteře.

Čím vyšší je podpatek, tím větší je tlak a porušení normálního držení těla. Jestliže máte lodičky s podpatkem vyšším než 13 cm , veškerých 100 procent zátěže nesou přední části vašich chodidel. S podpatkem kolem 9 cm na ně připadá nejméně 80 procent celkové zátěže. Možná se ptáte, proč by to měl být problém ? Jde o to, že právě neúměrná zátěž přední části chodidla vede ke vzniku příčně ploché nohy (zploštění přední části chodidla) a deformaci palce u nohy, tzv. vbočeného palce (hallux valgus).

Kromě uvedených poškození, která vyžadují závažnou léčbu (a to včetně možných chirurgických zásahů), má obuv na vysokém podpatku neblahý vliv i na vznik nebo již existující další zdravotní problémy:

  • Svalové bolesti nohou, otoky, pocit tíhy v nohách
  • Bolesti kloubů
  • Narušení držení těla
  • Úrazy a natažení svalů
  • Varikózní rošíření žil



Největší škody napáchá spojení několika rizikových faktorů. Máte-li například značnou nadváhu a přitom stále nosíte vysoké podpatky. Nebezpečné přitom nejsou ani zdaleka jenom boty na jehlách, ale vůbec jakákoli nepohodlná obuv – těsná, tvrdá, svírající, s nepohodlnou platformou nebo špatnou stélkou, nestabilní, příliš volná, nejistící chodidlo a tak dále.

Co to tedy je, „zdravá obuv“?

„Zdravá obuv“ – znamená celkovou koncepci vašeho botníku, podporující zdraví nohou a těla jako celku. Hlavní zásadou musí být, aby každý pár obuvi vyhovoval několika zdravotním kritériím. Jsou to :

  • Fyziologický podpatek. Obuv vůbec bez podpatku, úplně plochá, ovšem rovněž není příliš zdravou variantou. Nejvíce fyziologické přizvednutí, to jest rozdíl mezi úrovní přední části chodidla a patou je 1,5 – 3 cm . Ani obuv s podpatkem 5-6 cm není nějak mimořádně škodlivá. Důležité je , že podpatek má nejen být nevysoký , ale musí také být stabilní, silný, zajišťující dobrou rovnováhu při chůzi a nezpůsobující balancování a rozkolísanost chůze.
  • Pohodlnost. Maximálně pohodlná je ta obuv, kterou na nohách necítíte. Dobře nohu obepíná, nedře, nepřekáží, dovoluje nohám dýchat, ale zároveň se vám v ní „nekvrdlají“, neutlačuje malíčky a skýtá pevnou podporu patě. Ideálním testem pohodlí obuvi je dvouhodinová procházka: pokud se po ní vaše nohy (nejen chodidla, ale také kolena, svaly nohou a hýždí) a záda budou cítit dobře, pak si zkoušený pár bot zaslouží označení pohodlná obuv.
  • Vhodně zvolená velikost a tvar. I ten nejpohodlnější pár obuvi se stane vaším nepřítelem, pokud si nevyberete správnou velikost. Když si zkoušíte boty, vybírejte takové, kde mezi prsty a špičkou boty zůstává nevelký prostor (asi 0,5 – 1 cm) a jejichž tvar odpovídá tvaru vašeho chodidla a ne nějakému podivnému geometrickému útvaru. Velmi důležitá není pouze velikost, ale také šířka. V příliš širokých botách se vám noha bude viklat, v úzkých bude utlačena tím nejnezdravějším způsobem . Zkoušejte si obuv velmi pečlivě až puntičkářsky. Nespoléhejte na to, že se boty „rozchodí“, nebo že si noha „zvykne“. 


    Sportu se věnujte v běžeckých botách, na procházku volte tenisky nebo mokasíny, na podzim je vhodné nosit vyšší obuv a v zimě teplé kozačky. Váš botník by měl být rozmanitý, měl by obsahovat obuv určenou pro různé životní situace a jeden pár od druhého by se měl lišit tvarem, účelem i podrážkou.

 Tři pravidla „zdravé obuvi“:

  1. Obuv na vysokém podpatku by měla být pouze součástí vašeho slavnostního nebo společenského úboru . Pokud si takové boty obujete jednou dvakrát do týdne na pár hodin, nic strašného to s vaším zdravím neudělá.
  2. Zaměřte se na obuv s fyziologickým podpatkem: 1,5 – 3 cm. Mohou to být boty na klínu, nevysoký podpatek , sportovní , pod patou zesílená podrážka, hlavně však věnujte pozornost skutečnému horizontálnímu rozdílu mezi úrovní přední části chodidla a patou.
  3. Pamatujte, že z hlediska zdraví je obuv nejdůležitější součástí vaší garderoby. Kupujte si a obouvejte jenom dobré a pohodlné boty odpovídající situaci a počasí.

=========
Varikózní rozšíření žil – psychosomatika a léčba

Více pro kondici: