Tibetská jóga Tsa Lung

tsa-lung

Terapeutický patnáctiminutový komplex pěti snadných dynamických meditačních cviků posiluje srdce a páteř, vyrovnává funkci trávicí a reprodukční soustavy.

Tato série cviků pochází z tradice bön, která v Tibetu existovala ještě před buddhismem. Cvičit je nejlépe po ránu, po vypití sklenice horké vody. Každý cvik opakujeme alespoň třikrát. Pokud je zaměřen na vaši problémovou zónu, pak pět až desekrát, a to nejen ráno, ale i v průběhu dne. Při pravidelném cvičení se výsledky dostaví zhruba po dvou měsících. V těhotenství cvičení tsa lung neprovádějte.

Posaďte se na koberec nebo na gauč, nohy složte křížem jako v klasické józe. Začněte hlubokým nádechem.Cviky provádějte se zadržením dechu. Po skončení vydechněte.

1.Získat hlas

Vdechněte, dech zadržte a udělejte po pěti nehlubokých, ale zřetelných úklonech hlavy vlevo, potom vpravo, dozadu a dopředu. Vydechněte. Opakujte ještě dvakrát. Tento cvik normalizuje činnost štítné žlázy, je užitečný pro hrdlo a hlas.

2.Posílit srdce

Levou ruku položte na podbřišek. Zhluboka vdechněte a se zadrženým dechem výrazným rozmáchlým pohybem zprava doleva opište nad hlavou kruh pravou rukou s palcem trčícím do strany. Další kruh rukou s trčícím ukazováčkem, potom s prostředníčkem, prsteníčkem a nakonec malíčkem. Pravou ruku položte na podbřišek a opakujte pohyby nad hlavou levou rukou, přičemž kruh opisujete zleva doprava. Vydechněte. Opakujte ještě dvakrát. Toto cvičení posiluje pohyblivost hrudní páteře, posiluje srdce a rozšiřuje hrudní koš.

3.Zapálit trávicí oheň

Vdechněte, zadržte dech a pětkrát vtahujte břicho vzhůru pod bránici. Nyní zkřižte zápěstí na pravém koleni a pětkrát zakružte trupem zprava doleva. Zápěstí zkřižte na levém koleni a pětkrát zakružte trupem zleva doprava. Pro zřetelnost se podívejte, jak tento cvik provádí známý učitel, tibetský láma Tenzin Wangyal Rinpočhe (od 6. minuty 30. vteřiny po 6. minutu 50. vteřinu). Vydechněte. Opakujte ještě dvakrát. Tento cvik pomáhá při jakýchkoli problémech s trávením. V průběhu dne je dobré opakovat ho dvě hodiny po jídle, klidně i v práci nebo dopravním prostředku. Skřížit nohy před sebou přitom naprosto není nutné.

4.Dosáhnout rovnováhy

Vdechněte a se zadrženým dechem stočte páteř pětkrát doleva a potom pětkrát doprava. Hlava se otáčí s trupem. Zadržený dech brání, abychom se otočili příliš daleko, a slouží tak jako pojistka vylučující možnost poškození páteře. Vydechněte. Opakujte ještě dvakrát. Cvičení vyvžuje pravou a levou stranu těla.

5.Zahřát podbřišek

Vdechněte a se zadrženým dechem nadzvedněte pánev nad podložku. Opírejte se o konečky prstů. Pětkrát se odrazte, „poskočte“ s oporou prstů. Vydechněte. Opakujte ještě dvakrát. Malé poskoky se zadrženým dechem zlepšují prokrvení v oblasti hráze, pomáhají zbavit se cyst, zlepšují funkci ledvin a u mužů i prostaty.


=========
6 jednoduchých cviků pro ty, kdo příliš mnoho sedí
8 rad všem, kdo se chtějí dostat do formy a nevědí, čím začít

Více pro kondici: