Tajemství chronobiologie aneb jak žít podle biorytmů

tajemstvi-chronobiologie

Poslední dobou stále častěji narážíme na informace o chronodietě, na vychvalování chronomedicíny a velmi módní chronobiologie. O co vlastně jde? „Chronos“ znamená v řečtině „čas“. Uvedené discipliny se z různých hledisek zabývají výzkumem i praxí vlivu bologických rytmů na lidské zdraví. Fyziologický stav člověka se mění podle denní doby, to je známo. V noci spíme, ve dne jsme vzhůru, ráno plní sil a večer poněkud líní, i když jsme dohromady nic nedělali. Lidský biorytmus souvisí přímo s otáčením Země kolem vlastní osy. Jakmile je narušen, necítíme se dobře a ztrácíme síly. Podle tvrzení chronobiologů existuje pro každou činnost čas vhodný i nevhodný. Má-li organismus fungovat hladce a bez propadů, musí mít jasný program a přesný rozvrh činností. V jakou dobu bychom tedy měli co dělat, abychom nejen dobře vypadali ale také se tak cítili?

Držíte dietu a pozorně sledujete váhu? Vážíte se několikrát denně? Pokud je pro vás opravdu tolik důležité kontrolovat svá kila několikrát za den, rozhodně se k váze nepříbližujte kolem 20. hodiny. Tehdy vám totiž ukáže nejvyšší hodnotu. Chcete-li se vyhnout zbytečnému zklamání, važte se vždycky ráno po skončení ranní hygieny, ale ještě před snídaní.


Máte rádi kávu a ráno bez ní si nedovedete představit? Správně! Zejména ráno a dopoledne je nejpříhodnější vypít si šálek tohoto osvěžujícího nápoje. Čich je ráno velmi ostrý a malebnou vůni si vychutnáme s největším požitkem. Máte-li ovšem sklony k vysokému tlaku, buďte opatrní. Skoky arteriálního tlaku jsou nejpravděpodobnější právě ráno mezi 7. a 10. hodinou.

Jste impulsivní? Rozhodujete se rychle a na emocionálním základě? Chronobiologové radí nespěchat. Velmi často právě v ranním chvatu člověk přijímá nesprávná rozhodnutí. Samozřejmě, zbytečné protahování úvah nad všemi „pro“ a „proti“ taky není věci ku prospěchu. Optimální dobou pro závažná rozhodnutí je tak poledne. Pokud věříme biorytmům.

V souladu s biorytmy je optimální dobou pro návštěvu kadeřnice či kosmetičky časné odpoledne, někdy mezi 14. a 15. hodinou. V té době je v organismu málo statické elektřiny, vlasy jsou poslušnější a snadno přijmou tvar i toho nejsložitějšího účesu.

Chcete-li na muže svého srdce udělat ten nejúchvatnější dojem, budete si muset vzít dovolenou, nebo to nechat na víkend. Odpočatě, svěže a radostně vypadáme mezi 10. a 11. hodinou, nebo pak v podvečer – od 16 do 18. Domlouvat si schůzku na oběd se moc nedoporučuje, protože mezi 13. a 15. hodinou zpomalují všechny procesy výměny látkové, propadáme apatii, jsme mdlí až ospalí.

Čeká vás večírek nebo mejdan s kamarády? Posezení v hospodě? Pak si pamatujte, že mezi 18. a 20. hodinou si alkohol můžete dovolit bez výrazného zatížení organismu – tyhle dvě hodiny se totiž lidská játra s alkoholem nejsnáz vypořádají.


Hodně cestujete? Sedíte často za volantem? I když toho máte opravdu hodně, snažte se vyhnout řízení mezi 2. a 4. hodinou v noci. Lidská výkonnost je v tento čas výrazně snížena, reakce zpomalují, klesá pozornost i zrakové schopnosti, včetně vnímání barev. Barvy nám připadají nevýrazné a máme tendenci na větší vzdálenost zaměňovat červenou za zelenou.

Příroda už to tak chtěla, že vrchol pohlavní aktivity se během dne u mužů a žen liší. U mužů je to časné ráno, ihned po probuzení. U žen někdy kolem 23. hodiny. Existuje však i čas kompromisní, vyhovující oběma pohlavím – 16 hodin. To je ovšem pracovní den většinou ještě v plném proudu, takže z hlediska vhodnosti nic moc…

Odborníci mají za to, že chronobiologie je velmi perspektivní obor zdravotní prevence. Možná bychom se tedy nad některými doporučeními chronobiologů měli zamyslet a snažit se jim svůj rozvrh přizpůsobit.

=========
Čokoholici mezi námi: Je závislost na čokoládě realitou?
Energetický význam správného držení těla

Více pro kondici: