Sedm mýtů o hubnutí

7mytu

«Dokud nepřestanu večeřet, nemůžu zhubnout“. „Když přestanu kouřit, začnu v tu ránu přibírat“. „Jak člověk stárne, tak tloustne, to je nevyhnutelné“. Všechna tato tvrzení nejsou ničím jiným, než mýty. Proč?

Když přestanu kouřit, určitě ztloustnu

Když se zřeknou cigaret, někteří lidé skutečně naberou pár kilo. Ne však proto, jak se mnozí domnívají, že bez nikotinu se zpomalí látková výměna. Endokrinologové zdůrazňují, že pokud vůbec nikotin u kuřáků zrychluje metabolismus, je jeho vliv skutečně nepatrný. Hlavním důvodem zvýšení váhy u lidí, kteří přestali kouřit, je zajídání stresu, v němž se bez své oblíbené drogy ocitli. Cigaretu nahrazují sladkostmi, uzeninami a drobnými občerstveními v průběhu dne.

Nemůžu zhubnout, protože mám problémy se štítnou žlázou

Snížená funkce štítné žlázy skutečně vede k nadváze a hubnutí může být obtížné. Avšak, jak zjistili dietologové, pouze 1 až 2 procenta obyvatelstva opravdu trpí nemocemi látkové výměny, například problémy se štítnou žlázou. Ve většině případů nemůžeme zhubnout skutečně pouze proto, že se přejídáme.


Nikdy nezhubnu, když budu na noc jíst

Experti Cambridgeského centra pro výzkum výživy provedli pokus: v první části jeho účastníci sytě obědvali a velmi lehce večeřeli. Ve druhé části tomu bylo naopak – oběd byl lehký a večeře bohatá. Vyšlo najevo, že sytá večeře jako taková neprovokuje organismus k ukládání tuku. Je samozřejmé, že když se nacpete těsně před spaním, bude váš organismus mít problémy s trávením, budete cítit těžkost a nejspíš i špatně spát, s tím je nutné počítat. Z hlediska hubnutí však je důležitý nikoli čas, kdy jíme, ale celkový objem v průběhu dne zkonzumovaného jídla.

Tuk vzniká bleskově, zato mizí pomalu

Ve skutečnosti je získávání nadváhy postupný a pomalý proces. Dokonce i když se celý den cpete tučným masem a sladkostmi a následující den vám váha ukáže přírůstek 1-2 kilogramy, je to důsledek v těle zadržované tekutiny. Pokud se budete řídit zdravým rozumem a vrátíte se k vyvážené stravě, nabraná kila se během několika dnů ztratí.

Netučné potraviny jsou určitě lepší

«0 % tuku“, „Netučný“ – neměli bychom zapomínat, že tyto nápisy na potravinářských výrobcích vůbec neznamenají, že je v nich málo kalorií. Aby vylepšili chuť těchto produktů (protože tuk je jednou z hlavních chuťových komponent), výrobci do nich často přidávají více cukru, aromatizujících látek apod. Kromě toho vyhýbat se tuku ve stravě úplně není ani vhodné, tělo ho potřebuje. Krajně škodlivé pro naše srdce a cévy jsou pouze transmastné kyseliny, jimiž oplývá především fast food. Nasycené tuky je lepší nahradit nenasycenými – například olivovým nebo lněným, olejem z ořechů, avokáda a třeba dýňových semínek.


Ovocné šťávy jsou dietní potravina

Čerstvě lisovaná šťáva je určitě prospěšná, přesto však je lepší dát přednost čerstvému ovoci. Šťávy, zejména bez dužiny, obsahují stejné množství cukru a kalorií jako sladké limonády. Nejprve prudce zvýší a zakrátko zase sníží hladinu krevního cukru, což vyvolává pocit hladu. Postupně byste riskovali, že si založíte na cukrovku a nadváhu. Nejpřijatelnější variantou je čerstvě lisovaná šťáva s dužinou, která je bohatá na vlákninu a nijak silně hladinu krevního cukru neovlivňuje.

Přibírání na váze je s věkem nevyhnutelné

Výměna látková se s věkem skutečně zpomaluje, avšak ne příliš. Po dosažení třicítky zhruba o dvě procenta každých deset let (výsledek vědeckého výzkumu Hopkinsovy university). Jestliže jen trochu omezíme jídelníček a budeme se alespoň dvakrát týdně zhruba 40 minut věnovat sportu, na váze nepříbereme. Problém je spíše v tom, že jak narůstá věk, většina lidí svoji fyzickou aktivitu snižuje. Snažte se hýbat každý den, nepřekračujte doporučenou kalorickou hodnotu stravy (2000-2500 kcal u mužů, 1800-2000 kcal u žen) a štíhlou postavu si udržíte.

=========
36 malých triků pro ty, kdo chtějí zhubnout
Vydýchejte svoje kilogramy!

Více pro kondici: