O škodlivosti běhu a prospěšnosti cholesterolu

beh

Osm mýtů o zdravém životním způsobu vědecky sesazených z trůnu.

Mýtus 1: Úroveň cholesterolu musí být nízká.

Odborníci dnes běžně hovoří o „špatném“ (LDL) a „dobrém“ nebo dokonce „hodném“ (HDL) cholesterolu. Samozřejmě je dobře, máte-li v krvi hodně „dobrého“ cholesterolu. „Špatný“ cholesterol je špatný tím, že se ukládá na stěnách cév, snižuje průtok krve a vytváří tromby, které mohou způsobit infarkt. Do těla se dostává prostřednictvím nasycených tuků obsažených v červeném mase a tučných mléčných výrobcích. „Dobrý“ cholesterol pomáhá ten „špatný“ odvádět z krve. Úroveň „dobrého“ cholesterolu zvýšíme pojídáním olivového oleje, hodně hořké čokolády, semínek a ořechů.

Je ovšem třeba zjistit úroveň cholesterolu a požádat lékaře, aby nám vysvětlil poměr mezi „špatným“ a „dobrým“ cholesterolem a jeho žádoucí úroveň.

Mýtus 2: Musíme vypít osm sklenic vody denně.

Přese všechna tvrzení o tom, že vypitím uvedeného množství vody zlepšujeme stav pokožky a pleti a pomáháme funkci ledvin, pokládají dnes vědci toto tvrzení za „městskou legendu“. Nesmíme zapomínat, že nadměrné pití vody může být nebezpečné, neboť snižuje koncentraci sodíku v organismu.

Lidské tělo samo reguluje úroveň tekutin, proto pokud máte žízeň, vypijte sklenici vody. Pokud ji nemáte, nejspíš nepotřebujete pít.

Mýtus 3: Rozpětí indexu tělesné hmotnosti u zdravého člověka činí 18-25.

Index tělesné hmotnosti (BMI) je hodnota rovná podílu tělesné hmotnosti v kilogramech a druhé mocniny výšky v metrech. Měla by ukazovat, zda vaše hmotnost odpovídá tělesné výšce a stavbě těla. Nyní se má za to, že BMI nižší než 25 odpovídá zdravému člověku, 25-30 už znamená nadváhu a více než 30 obezitu. Mnozí odborníci však poukazují na to, že daleko důležitějším indikátorem zdravotního stavu než BMI je obvod pasu. Právě břišní tuk utlačuje vnitřní orgány, zvyšuje riziko diabetu, srdečních a oběhových onemocnění a některých druhů rakoviny.

Proto raději vezměte krejčovský metr a změřte si pas. Je-li jeho obvod vyšší než 94 cm (u mužů) a 80 cm (u žen), měli byste něco začít dělat. A to i tehdy, je-li vaše BMI v pořádku.


Mýtus č. 4: Tlak = věk+100.

120/80 je optimální hodnota krevního tlaku v jakémkoli věku, i když usilovat bychom měli o hodnotu 110/70. Vysoký krevní tlak představuje další zátěž pro naše cévy a srdce. Je jednou z hlavních příčin infarktů a klíčovou příčinou mozkové mrtvice.

Od 40 let byste si měli pravidelně kontrolovat krevní tlak. Je-li vysoký, usilujte o jeho snížení. Poraďte se s lékařem.

Mýtus 5: Vitamín C pomáhá při nastuzení.

To se domníval dvojnásobný nositel Nobelovy ceny, americký kvantový chemik a biochemik Linus Pauling (1901-1994), jeden z největších vědců a humanistů 20. století. Nobelovu cenu za chemii však Pauling získal ještě před tím, než ho zaujala kyselina ascorbová – vitamín C. Takže vitamín C s Nobelovkou neměl nic společného :). Dnes je zřejmé, že vitamín C proti nastuzení nijak nepomáhá. Ověřeno to bylo v chemickém ústavu, který nese Paulingovo jméno. Opatrnosti je třeba také při užívání jiných vitamínů, speciálně tzv. multivitamínů, protože by došlo dojít k předávkování některým z nich. Člověk obvykle nezná svou hladinu jednotlivých vitamínů. Neví tedy, kterých má nedostatek a kterých naopak nadbytek.

Uživání jakýchkoli vitamínů byste tedy měli konzultovat s lékařem a za žádných okolností svévolně nepřekračovat doporučené dávky.

Mýtus 6: Během od infarktu.

Běh není žádným všelékem a běhat příliš intenzivně je stejně škodlivé, jako se fyzickému cvičení nevěnovat vůbec. Zjistili to odborníci v Dánsku, kde je aktivní běh a také jízda na kole velmi rozšířeným sportem. Ukázalo se, že nejvyššího věku se dožívají ti, kdo lehce poklusávají nebo se věnují přiměřené chůzi. Aktivní běžci dosahovali stejné délky života jako ti, kdo žádnou fyzickou zátěž nepěstovali. Pro lidi, kteří dlouhou dobu vedli sedavý způsob života s minimem pohybu, pak může intenzivní fyzická zátěž představovat vážné nebezpečí.

Stejně jako dřív platí, že sportovat je dobrá a užitečná věc. Ovšem přepínat se a vystavovat se neúměrné a individuálně nepřiměřené zátěži je škodlivé a riskantní.


Mýtus 7: Pocení=detoxikace.

S potem odcházejí z těla toxiny, slýcháme občas. Je pravda, že z těla odchází s potem jistá nevelká část toxinů, nicméně hlavní úlohou pocení je tělesná termoragulace, konkrétně ochlazení organismu. Odpadů se tělo zbavuje především cestou trávicí soustavy.

Proto sportujte a cvičte v potu tváře nikoli za účelem detoxikace, ale abyste se cítili dobře, zpevnili si tělo a zvedli náladu!

Mýtus 8: Bezlepkové potraviny jsou zdravější.

Móda bezlepkové potravy se rozšířila i k nám, ve skutečnosti však se tento problém týká jen malé části obyvatel. Existují lidé, kteří mají problémy s trávením lepku (glutenu), a jim bezlepková dieta samozřejmě pomáhá zvýšit kvalitu života. Avšak většina lidí tráví lepek bez problémů a omezovat jeho příjem nemá pro ně žádný smysl.

Poraďte se s lékařem a pokud s lepkem problémy nemáte, stravujte se bez omezení.

=========
36 malých triků pro ty, kdo chtějí zhubnout
Kardiochirurg o skutečných příčinách srdečních onemocnění

Více pro kondici: