Nejužitečnější plody léta

plody-leta

Slunečné letní dny nám nepřinášejí jenom dobrou náladu a spoustu příjemných vzpomínek, ale také velké množství čerstvých voňavých plodů.

Jahody

Obsahují značné množství vitamínu C, jsou bohaté na vitamíny skupiny B včetně kyseliny listové, obsahují velké množství draslíku a ze všech tuzemských plodů nejvíce manganu. Dále významná množství fosforu, vápníku, hořčíku a stopově i měď, zinek a železo. Jahody zbavují střeva jedovatých látek, zmírňují trávicí obtíže, posilují imunitní systém, podporují růst buněk, odvodňují a snižují krevní tlak.

Meloun

Největší a nejšťavnatější ze všech letních plodů. Obsahuje až 90 procent vody, a má tedy močopudné účinky. Působí proti otokům. Obsahuje i dva velmi významné antioxidanty – vitamín C a beta-karoten.

Višeň

Višně obsahují méně vitamínů, jen průměrný je podíl vitamínů B a C. Zato jsou zdrojem minerálních a stopových látek, které si tělo nedokáže vytvořit samo: jódu, vápníku, železa, draslíku, manganu a zinku. Višně pomáhají čistit krev, játra a ledviny. Nejnovější studie naznačují, že jejich konzumace mě blahodárný vliv na léčení cukrovky. Barvivo antokyaninového zabarvení totiž podporuje tvorbu inzulínu. Britský výzkum dokazuje, že 300g ovoce nebo šťávy denně, vás může zbavit nespavosti.

Borůvky

Jejich výrazné zbarvení způsobuje barvivo myrtilin, které má schopnost zachycovat volné radikály. To zpomaluje stárnutí mozkových buněk a celkový proces stárnutí organismu a snižuje riziko rakoviny a srdečně-cévních onemocnění. Vedle mrkve jsou právě borůvky vynikajícím podpůrným zdrojem pro lidský zrak. Pomáhají i na vysoký krevní tlak a šťáva z nich je vhodným doplňkem při dietě. Mají vysoký obsah vitamínu C, karotenu, prospěšných tříslovin a železa.

Angrešt

Má vyšší obsah kyselin citrónové, jablečné, vinné a šťavelové. Obsahuje mnoho pektinů, vitaminy A, C, E, B, karoten, draslík, vápník, hořčík, železo a zinek. Vysoký obsah křemíku, který zajišťuje pevnost tkání a zbavuje tělo těžkých kovů. Je důležitý pro buněčnou stěnu, pro pevné a pružné vazivové tkáně a předcházení cévním onemocněním. Angrešt působí proti ateroskleróze, proti zácpě, snižuje krevní tlak, a podporuje zdravou pokožku a vlasy.

Třešně

Kromě vitamínů skupiny B třešně obsahují kyselinu listovou, beta-karoten, hořčík, mangan, železo, vápník, fosfor, selen, draslík a antokyanidy. Třešně působí proti bolestem při onemocněních kloubů a svalů. Ničí volné radikály a působí protizánětlivě. Zlepšují dýchací a trávicí problémy. Působí proti stárnutí pokožky a velmi dobře ovlivňují problémy s nespavostí.

Maliny

Byly prokázány antioxidační a antimikrobiální účinky malin. Antioxidační vlastnosti způsobuje vysoký obsah ellagitaninů, které mají protirakovinné účinky. Maliny obsahují vápník, hořčík, fosfor, železo a draslík, velké množství vitamínu C, vitamíny A a P, karoten, vitamíny skupiny B, kyseliny jablečnou, vinnou, citrónovou, mravenčí, salicylovou a glykosidy. Dále mnoho pektinu, tříslovin a rostlinných barviv. Kromě toho je v malinách biotin, důležitý pro lesk a hustotu vlasů i pro pružnost pleti. Obsah zinku v zrníčkách malin bývá považován za silné afrodiziakum. Maliny jsou žlučopudné a močopudné, jsou doporučovány při revmatismu, některých jaterních a ledvinových chorobách. Už ve staré Číne jimi léčili šeroslepost, neboť podporují zrak. Odbourávají cholesterol, snižují tlak a mírní krvácení.

Ostružiny

Čerstvé ostružiny jsou skvělým zdrojem vitaminu C, posilujícího imunitu a detoxikaci organismu. Dále antioxidantů karotenů, zbavujících organismus volných radikálů, regenerujících sliznice a pleť. Obsahují také vitamíny skupiny B. Dále mnoho fosforu, draslík, železo, hořčík a vápník.

Konzumace ostružin je vhodná při léčbě nachlazení a infekčních onemocnění, angíny, chřipky, kašle, zánětu dutin, stejně jako při rekonvalescenci.

Léčí a zpevňují cévy a posilují mužskou potenci

Rybíz

40 bobulí rybízu pokryje denní dávku vitamínu C. Rybíz obsahuje karoteny, chránící sliznice a stimulující buněčný metabolismus, vitamíny B3 a B5, podporující vlasy, kůži a nehty. Dále vápník, draslík, železo a mangan. Jsou v něm flavony, působící proti arterioskleróze, betakaroteny, biotin a vitamín E. Pomáhá proti zánětům, hlavně v krku a ústní dutině. Chrání lidský zrak, pomáhá při otocích a hemoroidech, snižuje tlak… atd.

=========
10 způsobů ochlazení bytu bez klimatizace
Kde ztrácíme a nabíráme energii

Více pro kondici: