Lidská nervová soustava. Jak ji hýčkat a před čím ji chránit.

nervova-soustava

Nervová soustava člověka je skvěle promyšlený složitý systém, díky němuž je člověk schopen myslet, poznávat svět pomocí smyslů a vzájemně s ním reagovat, komunikovat s jinými lidmi a obecně být myslícím člověkem, osobností. Aby svůj nervový systém uchoval zdravý, musí o něj nezbytně pečovat. V případě porušení funkcí nervové soustavy nemůže člověk, třebaže je fyzicky zdráv, vést plnohodnotný život. Řekneme vám, co je třeba dělat pro zachování zdraví nervové soustavy a čemu je lépe se vyhnout.

Co je užitečné

Aby nás ani naše blízké nepolekaly nervové výpadky, hýčkejme svou nervovou soustavu následujícím:

Čerstvým vzduchem

Lidská centrální nervová soustava si v čerstvém vzduchu libuje. Nezapomínejme, že čtvrtinu kyslíku a veškerých živin spotřebovává mozek. Samozřejmě, že pak snížený přísun těchto zdrojů spolu s nedostatkem vitamínů skupiny B, nezbytných ke správné funkci neuronů, působí na nervovou soustavu zhoubně. Kromě pravidelných procházek na čerstvém vzduchu je žádoucí dopřát mozku tyto potraviny:

luštěniny

ryby

celozrnný chléb

pohanku a ovesné vločky

maso

vnitřnosti

Spánkem a vodními procedurami

I kdybyste pravidelně jedli jenom ty pro nervovou soustavu nejprospěšnější potraviny, bez kvalitního spánku nedokáže náležitě fungovat. I přesto, že mozek prakticky nespí nikdy, potřebuje čas vašeho spánku k utřídění, uspořádání a zapamatování informací a samozřejmě k vlastní obnově.
Vodní procedury působí na nervstvo blahodárně, navíc střídavá sprcha zlepšuje stav pokožky a prodlužuje její mládí.

Střídáním činností

Mozek nemá v oblibě dlouhodobé zabývání se jedním druhem činnosti. Odborníci zdůrazňují potřebu duševní i fyzické zátěže. Intenzita těchto činností se může měnit podle toho, čemu dáváte přednost a jaké jsou vaše fyzické možnosti.

Pohybem

Pohyblivost a aktivní způsob života napomáhají nejenom upevňování svalů a kloubů, ale také nervové soustavy. Na fyzickou aktivitu mozek reaguje vyplavováním endorfinů. Proto mívají aktivní lidé mnohem pevnější nervovou soustavu než ti, kdo celé dny prospí.

Radostí

Radost se na stavu nervové soustavy projeví vždycky blahodárně. Nemusíte se radovat vy sami – vzpružte, dodejte ducha nebo rozesmějte někoho jiného – a vaše nervová soustava získá na odolnosti.

Čeho se vyvarovat

Nervová soustava je citlivá na různé faktory, kterým je dobře se vyhnout nebo jim předcházet:

Infekční a jiná onemocnění
Onemocnění působící mikroorganismy útočí také na nervovou soustavu. V důsledku toho pociťujeme slabost a bolest. Proto jakékoli mikrobiální onemocnění, ať už virového nebo bakteriálního původu, musí lékař léčit s ohledem na nervový systém. Zanedbaná onemocnění uší, nosních dutin, infekčních zánětlivých procesů v ústech (zubů, dásní atd.) mohou proniknout k mozkovým blanám a způsobit rozsáhlé škody.

Kousnutí klíštětem

Proti kousnutí klíštětem přenášejícím virus encefalitidy není úplně pojištěn nikdo. Proto je velmi vhodné využít možnosti očkování a při výletu do přírody se patřičně chránit oděvem i repelenty. Po návratu pak důkladně prohlédnout celé tělo, zda nedošlo ke kousnutí.

Úrazy

Nejnebezpečnější jsou pro nervovou soustavu úrazy hlavy, které hrozí přerušením výživy mozkové tkáně v místě poranění nebo krevním výronem do mozku, způsobujícím narušení psychiky, pohybových funkcí nebo i smrt. Jakýkoli úraz hlavy je třeba nechat pečlivě prověřit u lékaře. Pamatujme rovněž, že i nešťastné dosednutí na kostrč může způsobit otřes mozku.

Stres

Trvalý stres ničí nejenom nervovou soustavu, ale celý organismus. Existuje mnoho způsobů, jak stresu čelit i jak se ho zbavit. Najděte pro vás ten nejvhodnější, aby chronický stres neměl u vás šanci.

Hluk

Nejen obyvatelům velkoměst problém známý až příliš dobře. Hluk na ulicích, pořvávání hudby v obchodech i restauracích, hlasité reklamy dokonce v čekárnách u lékaře. Mnozí lidé však škodí sami sobě, když usínají při televizi, zapnutém počítači či jiném zdroji hluku. Kdo si na tohle zvykne, těžko uvěří, že poškozuje svůj nervový systém. Usínejte v klidu a naprostém tichu, abyste se nebudili nad ránem, podráždění a unavení.

Toužíte-li po nervech pevných jako provazy, snažte se, aby vaše nervová soustava měla co nejlepší podmínky k práci i odpočinku. Hlídejte svoje zdraví, je přece známo, že všechny tělesné systémy spolu souvisejí.

=========
Na kterém boku máme spát? Lékaři na to přišli.
Myšlenkové cvičení před spaním

Více pro kondici: