Jídlo posilující imunitu

imunita

Jean Paul Curtay je mezinárodně uznávaný francouzský nutriční terapeut. Souvislost mezi potravinami, živinami v nich obsaženými a lidským zdravím ho zaujala už  v roce 1980. Sedm let toto téma studoval  na Kalifornské universitě. Zahájil první nutriční konzultace ve Francii (1989) a semináře s tímto tématem pořádá ve většině evropských zemí, na Blízkém Východě, v zemích amerického kontinentu, v Karibiku i Tichomoří a v jihovýchodní Asii. Je vedoucím odborníkem a prezidentem Society of Medicine, členem Akademie věd New York a redakčních týmů řady specializovaných časopisů.

Častá nastuzení, ospalost, nedostatek energie, stejně jako výskyt oparů a papillomavirů signalizují nutnost posílení imunity. K tomu často stačí udělat si pořádek na talíři, domnívá se Curtay.

Za  hlavní příčiny snížené  imunity  Curtay pokládá stres, chronickou únavu, nedostatek základních  obranných  látek  a  naopak  přebytek  těch,  které  vyživují  viry  a  bakterie. Úprava jídelníčku přináší po několika týdnech  výsledky.

1. Hořčík pro snížení zranitelnosti

Hořčík  nám  přináší  klid.  Ve stresových situacích, ať je to příjemné překvapení, špatná zpráva  nebo  vyčerpání,  mobilizujeme obvykle veškerou energii k nalezení východiska. Organismus    spotřebovává    zásoby    hořčíku,   aby   obnovil   rovnováhu .   Abychom minimalizovali  negativní  dopad  rozrušení,   je  důležité  získávat  dostatečné množství tohoto prvku s potravou.

Kde ho najdeme? Především v minerální vodě (litr obsahuje přibližně 100 mg hořčíku). Můžeme ji stejně tak dobře pít, jako z ní vařit čaj nebo polévku. Hořčík rovněž obsahují luštěniny, zelenina, dary moře, vlašské ořechy, lískové oříšky, mandle a sója. Hodně obsahují pohanka, oves, bulgur. Pozor: instantní vločky a různé kaše jsou v tomto směru zcela neužitečné.

2. Zinek pro posílení obrany

Nejdůležitější minerál v boji s infekcemi.  Je  nezbytný pro výrobu protilátek a leukocytů, dvou  hlavních  obránců  lidského organismu. V současné době  až 80 procent obyvatel Země  nedostává  doporučenou  denní  dávku  zinku:  15 mg. Často ho mají nedostatek starší lidé, jejichž organismus ho obtížněji ukládá.

Kde ho najdeme:  V živočišných bílkovinách – bílém i červeném mase, rybách, vejcích, darech moře,  v  mase raků. Z rostlinné stravy se zinek získává těžko. To je také důvod, proč by vegetariáni  alespoň dvakrát do roka měli nechat zkontrolovat svůj krevní obraz, aby byla zjištěna míra přítomnosti tohoto minerálu v jejich organismu.

3. Vitamín D k předcházení nemocem

Vitamín D zpevňuje kosti, napomáhá ukládání vápníku. Tradičně je využíván k prevenci vnzniku rachitidy u dětí a osteoporózy u starších lidí. Nové výzkumy prokázaly, že tím užitečnost vitamínu D nekončí. Tato látka sehrává důležitou roli při prevenci rakoviny prsu, prostaty a střeva a vzniku diabetu. Kromě toho podporuje normální funkgování leukocytů.

Kde ho najdeme?  Potrava  ho  obsahuje  nevýznamné  množství.  Snad  jenom  tučné mořské  ryby  ho  obsahují  dostatek.  Vitamín  D  se  v  lidském  těle  vytváří pod vlivem slunečních  paprsků.  Stačí  15  minut  na  slunci jednou za dva dny. . Na jaře a v létě to opravdu není nijak složité. Na podzim a v zimě můžeme využít jeho lékovou formu.

4. Vitamín C pro energii

Protitivirová  látka  –  vitamín  C  –  dodává  leukocytům  energii  k  ničení  virů i bakterií. Zlatým   pravidlem    je   v   období,   kdy   panuje   množství onemocnění  horních  cest dýchacích, nebo  když  jsme  dlouhodobě  unaveni,  přišli  jsme do styku s nemocným a máme pocit, že „to na nás leze“, silné zvýšení hladiny vitamínu C v organismu.

Kde  ho  najdeme?  Vitamín  C  je  citlivý  na  var  a  vysoké teploty. Proto ho hledejme především v syrovém ovoci a zelenině. Velmi mnoho je ho v šípkách, plodech rakytníku, kivi, černém rybízu, jahodách, papáje, višních, citrusech, paprikách, kopru, špenátu,zelí, červené  řepě.  Příznivě  ovlivňuje  hladin u vitamínu  C  zelený čaj, červené víno, hořká čokoláda, stejně jako všechny plody sytě červené nebo černé barvy.

Potraviny,  jejichž  reputace  je  pokud  jde  o  posílení  imunity prostě skvělá: granátová šťáva, česnek, mateřídouška (čaj), houby shiitake, maitake a hlíva ústřičná.

Ke zvýšení imunity  lze  kromě  vhodné stravy doporučit také dostatečný spánek, umění zvládat  stres  a  přiměřenou  každodenní  fyzickou zátěž, abychom si uchovali svalovou hmotu,  které  s  věkem  přirozeně  ubývá. Svalovina obsahuje glutamin, což je základní palivo   leukocytů.  Je  také  dobré  občas  si  udělat  detoxikační  kůru,  nejlépe  dvakrát  do roka, na jaře a na podzim.

=========
7 potravin k pročištění organismu
10 obyčejných potravin proti stárnutí

Více pro kondici: