Jak si o svátcích udržet formu?

jak-si-o-svatcich-udrzet-formu

V době svátků je opravdu těžké si odříci všechny dobroty, aby člověk zůstal ve formě. Jak má člověk odolat babiččinu vánočnímu cukroví nebo vepřové pečeni na Štěpána? Připravili jsme pro vás pár typů, které vám pomohou si formu zachovat a přitom si nemuset nic odepřít.

  1. Hýbejte se

Je víc než pravděpodobné, že na Boží hod ráno se vám rozhodně nebude chtít vstávat z teplé postele. Pokud vám však opravdu jde o udržení formy, budete to muset dokázat. Vstaňte a jděte ven. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, můžete se proběhnout a dopřát si fyzickou zátěž různým cvičením.

  1. Zvyšte zátěž

Pokud jste po ránu na běh zvyklí, je to dobré, jenomže o Vánocích budete muset běhat o něco déle. Stejně tak pokud cvičíte, budete muset přidat na počtu jednotlivých cviků. Udělejte třeba o deset dřepů nebo pět kliků více. Nebudete si muset odpírat žádná dobrá jídla a udržíte si linii i fyzičku.

  1. Jezte malé porce

Pokud nemůžete všem těm dobrotám odolat, neodpírejte si je. Ale jezte malé porce, abyste nepoškodili svou linii.

  1. Omezte pití alkoholu

Alkohol je spojen se Silvestrem téměř nerozlučně. Jenomže vám nedodá o nic méně kalorií, než tradiční cukroví nebo štěpánská husa. Držte se vína a nevypijte víc, než pár sklenek. A už vůbec nemíchejte různé druhy nápojů. Pamatujte: čím méně alkoholu, tím méně kalorií. A možná i ranních zdravotních komplikací.

  1. Pijte hodně vody

Pití dostatečného množství čisté vody formě opravdu pomáhá, a to nejen o svátcích :). Voda jednak zaplní žaludek, a sníží tak pocit hladu. Za druhé pak odvádí z těla toxiny, a pomáhá tak odstraňovat následky více než vydatného potravinového přísunu.

  1. Před jídlem něco snězte.

Možná to zní zvláštně, ale ke svátečnímu stolu opravdu nesedejte s prázdným žaludkem. Určitě si před tím dejte něco malého, třeba jogurt s vločkami. Můžete také vypít sklenici vody nebo šálek bujónu. Zaplníte žaludek a nesníte toho příliš.

  1. Proložte jídelníček potravinami se „zápornými kaloriemi“

Existují tvrzení, že konzumace určitých druhů potravin vede k takzvané záporné energetické bilanci. Organismus údajně při jejich spalování spotřebuje více energie, než mu dodají. Je faktem, že k trávení některých potravin tělo potřebuje více energie, než potravin jiných. Jejich zvýšená konzumace je tedy jistě vhodná. Vždycky však platí, že ze zkonzumovaných kalorií spotřebujeme na jejich strávení jen 5-20%. Není tedy možné, abychom se dostali do «záporné energetické bilance». Přesto však špenát, brokolice, zelí, mrkev, pórek, chřest, luštěniny, česnek i celer patří mezi ty potraviny, kterými je dobré bohaté sváteční menu proložit. A to nemluvíme o tom, že čočka konzumovaná na Nový rok přináší peníze… :))

  1. Pečlivě žvýkejte

Vychutnejte si každý malý kousek dobrot, které si dopřáváte, pečlivě a dlouho ho žvýkejte. Budete se dříve cítit sytí a sliny žvýkáním uvolněné podpoří štěpení potravin v žaludku.

=========
Zimní nadváha. Jak v zimě nepřibírat?
Jak a co v interiéru stimuluje přibírání na váze

Více pro kondici: