Jak se zbavit závislosti na kofeinu?

kofein

Šálek kávy není pouhým nápojem podněcujícím mozkovou činnost (zejména u osazenstva kanceláří), ale také neodmyslitelnou součástí přátelských besed i pracovních pohovorů. Pokud snad náhodou máte pocit, že spotřebu kávy byste mohli zaplatit vlastním zdravím, raději se závislosti na kofeinu zbavte.

Během dne bychom podle výzkumů měli bez problémů konzumovat 300 mg kofeinu, což odpovídá 2 – 3 šálkům kávy. Mluvíme-li však o kofeinu, je třeba mít na paměti, že bohatě ho obsahují také některé druhy čaje – dokonce více, než káva. Kofein je přidáván do řady nápojů, mezi jiným do Coca Coly, Kofoly, do energetických nápojů. Slabším zdrojem je i kakao, kde je kofein doprovázen jinými látkami a ještě slabším i čokoláda. Přiměřenost konzumace je vždycky na místě.

Pokud jste si vypěstovali návyk pít kávu doslova po litrech, přistupte k omezování její konzumace postupně, Snižujte množství zhruba o 20 procent každé dva dny. Určitě se nijak netýrejte, pokud byste cítili vyčerpání, točila by se vám hlava, nebo byste pociťovali jiné příznaky doprovázející kofeinovou abstinenci, respektive snižování příjmu kofeinu, dejte si šálek kávy s mlékem.

Jak správně postupovat:

  1. Pusťte se do toho ve volných dnech. Kofein opouští tělo po 5-6 hodinách. Pocity skleslosti, které odvykání mohou provázet, je lepší prožívat v domácím pohodlí než v práci.
  2. Pijte čistou vodu. Alespoň 2 litry. Voda organismus čistí a dodává energii.
  3. Trošku se hýčkejte. Káva představuje pro naše emoční centrum zdroj potěšení. Nahraďte ji jinou dobrotou.
  4. Najděte si za kávu náhradu. Může to být cikorka nebo zázvorový čaj. Čaj černý i zelený jsou zakázány, je v nich velké množství kofeinu. Existují však i jiné čaje, v nichž množství kofeinu je zanedbatelné, například tzv uzený někdy také kouřový čínský čaj lapsang souchong.



Existuje ještě několik pravidel, kterými je dobré se řídit, pokud nechcete uvíznout v osidlech kofeinu. Pravidelně jezte. Přestávky mezi jídly by podle lékařských doporučení neměly být delší než tři a půl hodiny.

Nešetřete spánkem. Zdravý pevný spánek upevňuje imunitní systém. Tělo v něm nedostává žádné vnější stimulátory a samostatně obnovuje energii.

Buďte aktivní. Udržujte aktivitou v normě krevní oběh. Klidné pěší procházky, jízda na kole (nebo trenažéru v tělocvičně) i večerní vycházky pomáhají očistit organismus od toxinů.

Změňte rituál. Pro mnohé z nás není šálek kávy ničím jiným, než součástí jistého obřadu. Nemusíte se ho zbavit, změňte jenom nápoj. Bylinný čaj, káva bez kofeinu, čaje s minimálním obsahem kofeinu… možností je dost.

=========
12 způsobů jak zpomalit metabolismus, aniž byste to chtěli
Proč ráno pít teplou vodu s citrónovou šťávou

Více pro kondici: