Jak se ráno probudit s dobrou náladou. 12 rad pro veselou mysl a celodenní zásobu energie.

jak-se-rano-probudit

Ranní vstávání je pro většinu lidí nepříjemná záležitost. Pro některé představuje proces málem bolestný. Jak to navléci, aby každý náš den začínal zvesela a s dobrou náladou?

1. Včasný spánek

Zní to banálně, ale opravdu je třeba chodit včas spát. Nejvíce užitku přináší spánek do půlnoci. Proto ideální je svěřit se do sladké náruče Morfeovy v deset večer. Vyvětraná ložnice, pohodlná matrace a příjemné povlečení zaručí spánek pevný a zdravý. Naopak dlouhé ponocování u počítače nebo při duševní práci vás proberou, zneklidní, vytvoří emocionální napětí a zbaví vás spánku.

2. Malé vychytávky

Rychleji usnout vám pomůže procházka na čerstvém vzduchu, fyzická zátěž, zejména plavání, teplá lázeň se zklidňujícími éterickými oleji jako jsou například heřmánek, levandule nebo santhal. Pomohou i bylinné čaje z meduňky, mateřídoušky či máty. Pod polštář můžete položit nebo v blízkosti postele zavěsit pytlíčky se sušenými bylinami, třeba s levandulí nebo lístky růží, květy šalvěje nebo tymiánu.

3. Plnohodnotný spánek

Skoro vždycky se chce člověku spát o něco déle. V posteli je příjemné teplíčko, v ložnici uklidňující šero a den slibuje samé povinnosti… komu by se chtělo vstávat? Vraťte se k bodu 1 – včasný spánek vám pomůže s tímhle ranním utrpením bojovat. A jsou tu ještě další rady:

4. Brzká večeře

Klidný večer v příjemné místnosti svádí zvlášť po náročném pracovním dni něco zakousnout. Něco malého, sladkého či slaného. Koláč, zákusek, chlebíček, čipsy… Občas si samozřejmě zahřešit můžeme, ale nemělo by to být pravidlem. Nejen kvůli váze. Snadno usnout a pevně zdravě spát po pozdním jídle, to nejde vůbec dohromady. A i když se vám to povede, budete se ráno cítit unavení. Během spánku organismus kontroluje všechny své hlavní orgány a připravuje je k plné denní činnosti. Trávicí proces a detoxikace ho zatěžují a vyhazují z rytmu. Takže je to jasné: nejezte před spaním, ale alespoň dvě hodiny před tím, než ulehnete.

5. Příjemné protažení

Člověku neškodí jen chronický nedostatek spánku, ale také jeho nadbytek. Když zazvoní budík, musíme zkrátka vstát. Povalování v posteli je zlozvyk, ale vyletět z ní jako raketa zrovna nemusíme. Pořádné protažení v posteli je nejenom příjemné, ale také zdravé. Rozproudíme krev a občerstvíme svalstvo. Můžeme se v tom poučit u koček. Už jste někdy sledovali, jak se probouzejí? Kočka neošidí ani jediné sladké protáhnutí!

6. Lehká masáž

Také dobrý způsob, jak se definitivně probrat. Vleže na zádech si lehce masírujeme spánky, čelo, temeno. Promneme mezi prsty ušní boltce. Posílíme energii a uvolňování hormonů štěstí, endorfinů.

7. Teplá voda

Jakmile vstanete, vypijte sklenici teplé vody. Vítat nový den vodou je vůbec velmi užitečný zvyk. Teplou ji pijeme proto, že ji tělo po ránu lépe přijme.

8. Jednoduché cvičení

Rozcvička je definitivní tečkou za spánkovým stavem. Stačí 5-10 minut. Podřepy, předklony, kroužení rukama a nohama. Kdo myslí na „pekáč buchet“ na břiše, přidá pár patřičně zaměřených cviků. Cvičení napomáhá okysličení organismu, aktivizaci všech tělesných procesů a samozřejmě nás nabije energií.

9. Střídavá sprcha

Vystřídejte několikrát teplou vodu se studenou, doplňte citrusovou vůní sprchového gelu a ranní hygiena bude malým svátkem! Posílíte svou imunitu a zaručeně se vám zlepší nálada.

10. Babiččiny rady

Sbohem, pomačkaná tváři! Věřte nebo ne, odstranit otoky pod očima vám pomůže rychlé mrkání. Tenhle jednoduchý postup je přímo zázračný. K osvěžení pleti obličeje jsou výborné ledové kostky z odvaru máty nebo heřmánku. Pokožka bude jemná a sametová a dotek ledu ji báječně osvěží. Vyzkoušet můžete i jiné odvary, podle svého vyzkoušeného receptu. Petržel, meduňka a lístky růže prospějí suché pleti, měsíček, květové listy bílé lilie a třezalka pleti mastné. Problematické pleti udělá dobře odvar z heřmánku se 4 lžícemi čerstvé šťávy z aloe. Odvary připravíme ze 2 lžic sušených bylin svařených ve sklenici vody. Necháme dvě hodiny stát, scedíme, rozlijeme do formiček a dáme zmrazit.

11. Příjemná hudba

Začněte u budíka. Musí vás opravdu budit nepříjemné zvonění, pískání či jiné zvuky? Nastavte si tichou příjemnou melodii nebo zpěv ptáků. Ráno zaplňte hudbou, která vás příjemně naladí. Můžete si zazpívat i sami!

12. Správná snídaně

Půl hodiny poté, co jste vypili sklenici vody, si už můžete dát snídani. Vynechte chlebíčky, bonbóny i sladké bílé pečivo. Máte-li rádi sladkou snídani, dejte si ji v jiné podobě. Ovesné lívanečky s borůvkami jsou skvělé, příprava rychlá a chuť – úžasná! Bílý jogurt s vločkami a čerstvým ovocem je hotová lahůdka. Pohanková kaše ochucená sušenými meruňkami je výborná. Doplňte čerstvou šťávou z grepů nebo pomerančů. Naslano si můžete dopřát ryby nebo pomazánky z nich, plátek kuřecího masa, vejce. Káva nebo čaj s medem vás po ránu také příjemně osvěží.

=========
Stres a chronická únava – jak se zbavit těchto stavů?
Jak nám tělo sděluje, co doopravdy chceme

Více pro kondici: