Jak se během pěti minut uvolnit

5min-relax

Máte vyřídit 364 neodkladných mailů, za pět minut začíná porada, na kterou nejste připraveni, hlava se vám točí z nadbytku informací.. . STOP! Je čas si trochu odpočinout! Máme tu pro vás 24 způsobů uvolnění a rozptýlení stresu během pár minut.

Jídlo a nápoje

  • Dejte si šálek zeleného čaje. Zelený čaj je zdrojem L-theaninu, přírodního antidepresiva. Pomáhá dobře se vypořádat s pocitem narůstajícího hněvu a neúměrného rozrušení.
  • Zakousněte kousek čokolády. K uklidnění stačí malý kousek sladkosti. Hořká čokoláda reguluje hladinu stresového hormonu kortizolu a normalizuje látkovou výměnu.
  • Snězte trochu medu. Dobrá alternativa k čokoládě. Med je dobrý prostředek proti depresi a neklidu.
  • Žvýkejte chvíli žvýkačku. Žvejkačka je podivuhodně rychlý a snadný prostředek k překonání stresu. Pouhých několik minut žvýkání dokáže omezit množství kortizolu a snížit napětí.
  • Dejte si něco křupavého. Jestli pro vás sladkosti nejsou to pravé, schroupejte něco ne příliš soleného, ideálně pár oříšků nebo sušenou zeleninu.

Ponořte se do svého vnitřního světa

  • Meditace. Nepotřebujete mít za oknem velehory. Stačí klidné, tiché místo. Usaďte se tam pohodlně, zavřete oči a na chvíli se soustřeďte jenom na svůj vlastní dech.
  • Položte hlavu na váleček nebo polštářek. Užitek plnohodnotného spánku nelze popřít, ovšem v kanceláři si moc nepospíte. Nicméně máte-li něco, na co si můžete pohodlně položit hlavu (třeba i jen vlastní složené ruce), na několik minut to udělejte. Představte si, že je to houba, která vysaje všechny vaše starosti.
  • Soustřeďte se na svůj dech. Hluboké pomalé vdechy a výdechy ovlivňují příznivě krevní tlak a tepovou frekvenci. Znáte-li nějaká speciální dechová cvičení, můžete uplatnit i ta.
  • Progresivní relaxace. Cítíte-li neklid, zkuste pevně stisknout ruce v pěst a zase je uvolnit. Opakujte to, kolikrát bude třeba. Stahy svalstva působí blahodárně ja na fyzický, tak na psychický stav. (Krom toho je to také skvělý prostředek, jak rychle usnout.)
  • Počítejte pomalu do deseti a zpět. Výborný způsob uvolnění, když se nemůžete na moc dlouho odtrhnout od práce.
  • Naplno využijte vlastní představivost. Jen na pár minut si představujte nějaký veselý, zábavný obraz nebo scénu. Tahle nenáročná hra s vlastním vědomím vám zvedne náladu.
  • Zavřete oči. Od shonu se izolujte obyčejným zavřením očí. Stačí pět minut. Nedejte se ničím rušit.

Masáž

  • Masáž rukou. Ruce všeobecně jsou místem výrazného soustředění neklidu, zvláště u lidí, kteří pracují na klávesnici. Zbavte se zátěže pětiminutovou masáží. Pomůže vám to zpomalit zvýšený tep.
  • Přineste si malý míček a kutálejte ho chodidly sem tam. Tímto způsobem si dopřejete improvizovanou uvolňující masáž nohou.
  • Držte v ruce antistresový míček. Až se vám bude poiksté chtít uškrtit kolegu, kamaráda nebo manžela, použijte míček. Je to snadný a nenásilný způsob sejmutí stresu z vlastních beder.
  • Stříkněte si na zápěstí a za uši studenou vodu. V těchto oblastech jsou mohutné tepny. Jejich ochlazením uklidníte celý organismus.

 Změna prostředí

  • Vyjděte na slunce. Sluneční světlo zvedá náladu. Je to efektivní způsob antistresové léčby.
  • Vyhlédněte z okna. Nemusíte sledovat sousedy. Stačí se porozhlédnout po okolí. Působí to mnohem silněji, než sledování obrazovky.
  • Absolvujte rychlou miniprocházku. Když se už nedokážete na nic soustředit, vydejte se rychlou procházku. Jděte rychlým krokem. Je to dvojnásob užitečné: budete sami se sebou, zklidníte se a maličko vylepšíte svou fyzičku.

 Tvorba a zábava

  • Všechny své starosti vypište na list papíru. V písemné podobě vypadá řada problémů snáz.
  • Zkuste luštit křížovku. Mozek se zaujme hrou, což pomůže rozptýlit stresovou zátěž.

 Příjemné vůně

  • Mějte po ruce svou oblíbenou vůni. Ať už kytičku v květináči nebo éterický olej v lahvičce. Uklidňující vůně působí na čichové receptory v nose, které jsou spojeny s úsekem mozku ovládajícím emoce. Pro váš účel je nejlepší vůně citrusů a kávy.

 Komunikace a radosti

  • Plánujte v duchu dovolenou. Pozitivní myšlenky na nadcházející dovolenou zaženou nastupující depresi.
  • Po těžkém pracovním dnu není nic lepšího než objetí. A nejsou-li poblíž přátelé, příbuzní či partner, zbaví vás splínu, který už obchází kolem, domácí zvíře. Obejměte svého miláčka co nejvíc si dá líbit.

(via)

=========
Stres a chronická únava – jak se zbavit těchto stavů?
Kde ztrácíme a nabíráme energii

Více pro kondici: