Jak rozpumpovat vlastní mozek aneb proč je tak důležité chodit pěšky

rozpumpovat-mozek

Jak často chodíte na procházku, nebo jak často prostě jen vstanete ze židle a projdete se po kanceláři? Všimli jste si někdy, co jste zrovna dělali, když vás přepadla inspirace nebo vás napadlo řešení nějakého problému? Ukazuje se, že chodit pěšky je prospěšné nejenom pro zdraví a udržení dobré fyzické formy, ale také kvůli činnosti mozku.

Mě osobně navštěvují ty nejzajímavější nápady při procházkách. Možná, že právě proto se tak ráda toulám po městě, procházím se v lese nebo kdekoli jinde. Taky jak jenom můžu, vstávám ze židle a nejdu-li se zrovna projít, dělám některé práce vestoje nebo v chůzi. Když je venku hezky, ráda vystoupím o několik stanic dřív. Věnuju klidně i několik hodin volného večera na pořádnou procházku. Nedávno jsem narazila na informaci, která možná mou zálibu v procházkách vysvětluje.

Potřebujete nápad? Choďte!

Vědci ze Stanfordské university prokázali, že pěší procházky podporují lidskou kreativitu. Zkoumali úroveň tvůrčího myšlení u dvou skupin lidí. Jedna z nich chodila, druhá seděla. Vyšlo najevo, že během chůze se lidská kreativita zvedá v průměru o 60 procent.

Steve Jobs byl svými schůzkami při procházkách pověstný a také Mark Zuckerberg je zvyklý své schůzky konat vestoje. Stanfordský výzkum osvětluje tento fenomén z vědeckého hlediska.

Výzkumu prováděného Marily Oppezzo a Danielem Schwartzem se zúčastnilo 176 dospělých osob. Jaké přinesl výsledky? Lidské tvůrčí myšlení při pěší procházce vzrůstá a udržuje se na zvýšené úrovni ještě nějakou dobu po skončení procházky. Výzkum rovněž potvrdil, že prospěšnost procházek venku je stejná jako prospěšnost procházek pod střechou. Lidé kráčející po ulici nebo na běžeckém pásu dávali dvakrát víc tvůrčích odpovědí než lidé sedící ve stejném prostředí.


Mnozí lidé prohlašují, že nejlíp jim to myslí za chůze. Teď je tedy možné podniknout první kroky k vysvětlení příčiny tohoto jevu. Opezzo a Schwartz vyjádřili tuto jistotu při publikaci výsledků svého výzkumu v Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition.

Samozřejmě, že ne všechny myšlenkové procesy jsou si rovny. Procházky se nehodí pro hledání řešení úkolů vyžadujících soustředění pozornosti. Při získávání nového pohledu nebo neotřelých nápadů prokazují však pěší vycházky neocenitelnou službu.

Nikdo netvrdí, že chůze nás promění v Michelangela, může však pomoci v počátcích tvorby.

Doufám, že vás nové informace inspirují k procházkám. No a já si zatím tenhle bod přidám k seznamu efektivních způsobů boje proti stagnaci. Hodlám i nadále přemýšlet za chůze. Stačí k tomu jen správná organizace času. Několik příkladů, jak se dá začít:

1. Chodit na procházku o polední přestávce.

2. Zavést si s kolegy stand-up schůzky.

3. Nahradit jednu-dvě stanice jízdy MHD chůzí.

4. Každou hodinu vstát zpoza pracovního stolu a projít se po kanceláři.

Vaše vůle je to hlavní. Výsledky na sebe nedají čekat.

=========
3 ranní procedury, kterými bychom měli začínat den
Jak si o víkendu odpočinout, abychom do práce šli s čerstvými silami

Více pro kondici: