Jak má vypadat správná snídaně?

snidane

«Snídani sněz sám, o oběd se poděl s přítelem a večeři dej nepříteli». Toto rčení je velmi přesné. Význam snídaně pro lidské zdraví se dá jen těžko ocenit. Na tom, co si dáme k snídani, závisí ve značné míře náš tělesný stav a pracovní výkonnost v průběhu celého dne.

Čtyři důvody, proč nevynechávat snídani:

1. Dobrá pracovní výkonnost

Po hodinách spánku potřebuje organismus doplnit energii.Vyvážená snídaně vhodně nastartuje trávení, obnoví hladinu krevního cukru a na dlouhé hodiny zajistí pocit sytosti. Hodnotné první jídlo dne je velmi důležité u lidí věnujících se duševní práci. Zlepšuje totiž paměť, zvyšuje pozornost, a to jak u dospělých, tak u dětí. Pomáhá zkrátka celkové přípravě na pracovní den. Bylo prokázáno, že lidé, kteří ráno pravidelně snídají, jsou fyzicky i duševně odolnější, mají větší požitek ze studia i práce.


2. Štíhlá postava

Pokud ráno nesnídáte, může se trýznivý hlad, který začínáte pociťovat asi hodinu před obědem, stát příčinou odpoledního přejídání. Člověk v takovém stavu sní všechno, co se mu namane a nemyslí ani na velikost porcí, ani na škodlivost toho, co jí. Výzkumy amerických vědců ukázaly velmi přesvědčivě, že lidé, kteří pravidelně vynechávají snídani, snědí v průběhu dne neadekvátní množství jídla a pravděpodobnost vzniku nadváhy je u nich 4,5krát vyšší. Bylo rovněž prokázáno, že pravidelná snídaně zlepšuje výměnu látkovou, urychluje spalování kalorií a příznivě ovlivňuje hormonální pozadí.

3. Dobrá nálada

Vynechávání snídaně se může stát příčinou roztržitosti, ochablosti, nebo podrážděnosti, protože organismus zvláště v dopoledních hodinách potřebuje nejenom přísun kalorií, ale také látky ovlivňující náladu, tak zvané hormony štěstí, endorfiny. Proto je nejvhodnější potraviny, jejichž zpracováním tělo tyto hormony získává, jíst právě ke snídani. Jsou to jahody, hrozny, banány, pomeranče, avokádo, hořčice, čili papričky, čokoláda a kakao.

4. Pevná imunita

Snídaně složená z potravin bohatých na železo, vápník, vitamín C a vitamíny skupiny B posiluje imunitu, snižuje riziko nemocí z nastuzení, podporuje činnost nervové soustavy, snižuje úroveň „zlého“ cholesterolu a je prevencí kardiovaskulárních onemocnění. Výzkumy prováděné ve Velké Británii ukázaly, že lidé vynechávající snídani jsou mnohem náchylnější k různým virovým onemocněním. Pravidelná, dobře vyvážená snídaně je tedy jedním z nejdůležitějších kroků k pevnému zdraví a dosažení vysokého věku.

Jak má vypadat správná snídaně?

Měla by být lehká, přitom však výživná, složená z hodnotných potravin upevňujících zdraví, zlepšujících náladu a dodávajících svěžest, nabíjejících organismus na dlouhé hodiny energií. Zdravě vyvážená snídaně by se měla skládat ze složených sacharidů s vysokým obsahem vlákniny (cereálií, čerstvé zeleniny, ovoce a jiných plodin), bílkovin (netučného tvarohu, vajec, ryb) a nenasycených mastných kyselin (ořechy, olivový olej, lněný olej). Jednoduchým sacharidům v podobě bílého pečiva, chleba a cukru bychom se měli vyhýbat a snídaně by jich měla obsahovat minimální množství. Tato pravidla platí v každém věku.


Kdy máme snídat

Nejvhodnější čas pro snídani je asi půl hodiny po probuzení. Velmi prospěšným zvykem je začínat den sklenicí odražené vody. Tekutina na lačný žaludek pomůže organismu zbavit se toxinů a nastartovat trávicí proces.

Pokud ráno nemáte chuť na jídlo, zkuste vesele vybarvené talířky a misky. Správně vybrané nádobí může podpořit váš apetit a zlepší vám náladu. Naučte se snídat zhruba ve stejnou dobu, váš žaludek tomu přivykne a záhy o sobě bude v tuto dobu dávat výrazně vědět.

Dvě až tři hodiny po snídani, zvláště byla-li lehká, si můžeme dát jablko, banán, ořechy (nepražené a nesolené) nebo kelímek bílého jogurtu.

=========
6 potravin podporujících látkovou výměnu
Superčistič střev vám pomůže zhubnout

Více pro kondici: