Dá se zvýšit úroveň hormonů štěstí?

da-se-zvysit-uroven-hormonu-stesti

Co jsou to endorfiny?

Endorfiny jsou vlastně přírodní drogy produkované některými specializovanými tkáněmi organismu (například v mozku nebo slinivce). V lidském těle jsou na tyto látky citlivé určité receptory, které na jejich přítomnost patřičně reagují například snížením bolesti, potlačením kašle, zklidněním dechu a také – euforií, pocity radosti a štěstí. Odtud jejich časté označování. Endorfiny tedy ovlivňují naši náladu, sebejistotu, úroveň energie. Jejich působení je desetkrát silnější než působení jakýchkoli antidepresiv. Nízká hladina endorfinů způsobuje stavy sklíčenosti. Vyvážená dieta a fyzická aktivita zvyšují hladinu endorfinů přirozeným způsobem. Je jenom v našem zájmu na to nezapomínat.

Potraviny stimulující uvolňování endorfinů

Správná výživa hraje při zvyšování hladiny endorfinů svou roli. Nevyvážená strava, nedostatečný přísun vitamínů a minerálů vedou ke snížení hladiny endorfinů. V prvé řadě je tedy třeba se správně stravovat. Existuje velké množství potravin schopných zlepšit vám náladu a podpořit uvolňování endorfinů.

Jahody

Obsahují vitamín C a další vitamíny schopné stimulací nervových impulsů provokovat uvolňování endorfinů. Navíc jahody obsahují antioxidanty spolupůsobící při detoxikaci organismu. Jsou velmi chutné a už pouhá jejich vůně prokazatelně zvedá náladu. Skvělý doplněk jídelníčku.

Hrozny

Bohatý zdroj vitamínu C. Spolu s fruktózou a glukózou v hroznech obsažených účinně zlepšuje náladu a stimuluje produkci endorfinů..

Pomeranče

Pomeranče jsou vitamínem C doslova nabity. Obsahují také vitamíny skupiny B a navíc jsou bohatým zdrojem antioxidantů. Jsou zárukou zlepšení nálady a celkového stavu. Stačí už pouhá vůně jejich zářivě oranžové kůry.

Banány

Banány jsou plné draslíku. Ten vám upevní nervy a zvýší vnímavost receptorů. Banány dokážou rychle zvýšit vaše energetické zásoby. Umožňují to přírodní cukry, které obsahují. Jemná banánová vláknina velmi prospívá trávicímu traktu.

Chilli

Je to možná nečekané, ale papriky zvyšují úroveň endorfinů – a čím pálivější, tím lépe. Kapsaicin, který má pálivou chuť na svědomí, je výborným stimulantem uvolňování endorfinů. Dobrá zpráva pro milovníky ostré kuchyně.

Hořká čokoláda

To nejlepší nakonec… Obsah flavonoidů a antioxidantů, schopnost snižování krevního tlaku a „zlého“ cholesterolu, zlepšení zraku … všechny tyto vědecky ověřené skutečnosti dělají z kvalitní hořké čokolády opravdový poklad. Že nám dokáže zlepšit náladu bylo rovněž vědecky prokázáno. Obsahuje totiž mastné kyseliny palmovou a stearovou, které stimulují uvolňování endorfinů.

Cvičení stimulující uvolňování endorfinu

Prakticky jakákoli fyzická aktivita, při které se zpotíme, je stimulátorem uvolňování endorfinu. Jakmile po několik minut trvá zvýšená srdeční činnost, reaguje mozek uvolněním jeho značného množství. Cvičení je tedy zárukou dobrého vzhledu i dobré nálady. Existuje mnoho druhů pohybové aktivity; každý si může vybrat to, co mu nejlépe vyhovuje. Uvádíme některé příklady možné fyzické zátěže:

– Tanec

– Plavání

– Bruslení na kolečkových bruslích

– Bruslení na ledě

– Silový trojboj

– Košíková

– Tenis

– Kopaná

Jóga

– Švihadlo

– Parkour

– Aerobik

– Cyklistika

Nebojte se experimentovat, abyste pro sebe našli to pravé a nejúčinnější.

Sluneční světlo

Všimli jste si, jak se vám za pěkného slunečního dne zlepší nálada? Slunce je velký přítel dobré nálady a jeho světlo významně zvyšuje hladinu endorfinů. Díky sluníčku získáváme vitamín D, což rovněž napomáhá tvorbě endorfinů. Výborné je v rozumné míře spojit fyzickou zátěž s pobytem na slunci.

Nemá-li člověk možnost pobývat na slunci, nemá ani možnost tvorby vitamínu D. V takovém případě lékaři doporučují doplňovat ho pomocí kapsulí s rybím tukem.

Síla smíchu

Také smích podporuje vyplavování endorfinů do organismu. Stačí dobrá anekdota nebo filmová komedie. Můžeme se obrátit na výsostné jistoty jmen Jaroslava Haška nebo Jana Wericha. Smích funguje vždycky. Když se necítíte zrovna skvěle, jste otrávení a unavení, začněte se usmívat naschvál. Donuťte se. Budete se cítit líp a s vámi lidé kolem. Smích aktivizuje receptory citlivé na endorfin. Je to ten nejjednodušší, nejlacinější a nejzaručenější způsob.

Relaxace

Uvolnit se a zklidnit nervy. To je rovněž cesta k pocitu štěstí a radosti.

o        Meditace působí velmi pozitivně. Stačí 10-15 minut.

o        Jóga– vynikající prostředek uvolnění mysli i těla.

o        Procházka – skvělá věc kdekoli. Na mořské pláži, venkovské louce, v městském parku i na rušné ulici. Okolí vás odvádí od neklidných myšlenek, obav a starostí. Po půlhodinové procházce budete „jako noví“.

o        Masáž – vždycky účinný způsob. Jemné doteky rukou maséra, vůně oleje, tichá hudba. Zaručená cesta k pocitu úlevy a štěstí.

=========
Odpady a toxiny. Jak tělo zbavit těchto látek?
Jak nám tělo sděluje, co doopravdy chceme

Více pro kondici: