6 potravin podporujících látkovou výměnu

6-latkova-vymena

Proces látkové výměny s postupujícím věkem zpomaluje. Stravujeme a pohybujeme se jako ve třiceti, přesto ale v padesáti můžeme mít kila navíc. Dochází k tomu v důsledku přirozeného zpomalení metabolismu. Proto chceme-li se udržet ve formě, musíme ledacos změnit.

Jedním ze způsobů, jak obnovit rychlost látkové výměny, je reverzní dieta (někdy také obrácená dieta), dobře známá příznivcům fitness a body buildingu. Vědecké výzkumy ukazují, že narušení metabolismu, k němuž dochází v důsledku dramatického snížení kalorického příjmu, není žádným mýtem. Když snižujete množství dodávaných kalorií, snaží se organismus zpomalit metabolismus, aby vytvořil zásoby – domnívá se, že hladovíte.

S cílem urychlení látkové výměny kalorie opět postupně přidáváme to je podstata reverzní diety. Uvádíme potraviny, které jsou nejvhodnější pro podporu zrychlení metabolismu. Napomáhají urychlení procesů buněčné výměny.

Olivový olej. Ano, využíváme tuk, abychom spálili tuky. Využíváme ovšem užitečný tuk. Zdravé mononenasycené tuky skutečně mohou tělu pomoci se spalováním kalorií. Nahraďte jiné druhy tuků a oleje olivovým olejem lisovaným za studena. Hlídejte si jeho množství, nepřehánějte to.


Brokolice. Brokolice je zásobárnou vitamínu C, a dalších antioxidantů, např. vitamínu E. Je bohatým zdrojem draslíku, chrómu, hořčíku, najdeme v ní i železo, fosfor, selen, kyselinu listovou, kvercentin, glutathion, beta karoten, indoly, glukorafan, sulforafan, vlákninu. Pomáhá regulovat stálou hladinu glukózy v krvi.

Vápník hraje klíčovou roli při regulaci tuků, což má pro metabolickou funkci zásadní význam. Na metabolismus přímo působí hojně zastoupená vláknina. Opatrní musejí být lidé se sníženou funkcí štítné žlázy (hypotyreózou), protože brokolice nmůže její funkci ovlivnit.

Zázvor. Zázvorový kořen snižuje chuť k jídlu, pomáhá při zažívacích obtížích, zlepšuje trávení a zrychluje metabolismus. To jsou ty pozitivní účinky, které nás zajímají, zázvor jich má mnohem více a jeho význam jako léčivky s probíhajícími výzkumy stále stoupá. Posekaný nebo nastrouhaný zázvor můžeme přidat do jídla nebo do čaje.

Všechny léčivé rostliny je třeba užívat s mírou, u zázvoru to platí dvojnásob. Podle řady odborníků není dětem do dvou let zázvor určen vůbec. Vyhnout by se mu měli také lidé dlouhodobě nemocní, např. diabetici. V sušené formě byste neměli denně přesáhnout dávku 1 gram, čerstvého zázvoru si můžete dopřát maximálně 4 gramy.


Mandle. Nízkokalorická dieta bohatá na mandle může podle výzkumů urychlit hubnutí. Vědci se domnívají, že užitečné mononenasycené mastné kyseliny obsažené v mandlích nejen ovlivňují úroveň inzulínu, ale lidem, kteří drží redukční dietu, rovněž poskytují pocit sytosti.

Popis dalších příznivých účinků mandlí na organismus by zabral daleko více místa.

Avokádo. Tento světle zelený plod obsahuje mnoho tuku a je dost kalorický. Nesmíme jistě zapomínat, že je rovněž bohaté na vlákninu, vitamíny a minerální látky. Co však je ještě důležitější – většina kalorií v avokádu obsažených pochází z mononenasycených tuků podporujících metabolismus.

Chilli papričky. Kromě řady dalších blahodárných účinků této plodiny prokázal výzkum její silný vliv na zrychlení metabolismu. Podle časopisu Journal of Nutritition and Vitaminology, vydávaného Japonskou společností pro výživu a výzkum potravin, pravidelná konzumace jedné lžíce mletých papriček denně zrychlí metabolismus až o 23 procent. Nemusíme jich samozřejmě konzumovat tolik. Účinek je pozorovatelný už při použití špetky cayenského pepře při přípravě nějakého pikantního pokrmu.

=========
Zbavujeme se závislosti na cukru ve čtyřech krocích
S čím si banány poradí lépe než prášky

Více pro kondici: