36 malých triků pro ty, kdo chtějí zhubnout

36-triku

Základní cesty k hubnutí jsou obecně známy. Různé malé a užitečné triky však každý nezná. Uvádíme seznam jednoduchých rad, které by vám mohly pomoci zhubnout bez zbytečného trápení.

1. Průměrnou denní kalorickou normu, při níž nebudete přibírat na váze, můžete zjistit za pomoci následujícího vzorce. Svou váhu v kilogramech vydělte 0,45 a výsledek vynásobte 14. Pokud se nechcete pouze udržet ve formě, ale zhubnout, počítejte stejně, avšak místo váhy reálné uveďte váhu, jíž si přejete dosáhnout. Budete-li se držet získaného výsledku, budete kila ztrácet – pomalu, ale jistě.

2. Pokud jíte v kanceláři, nedělejte to za svým pracovním stolem. Průzkumy ukázaly, že lidé stravující se před monitorem nebo televizní obrazovkou snědí v průměru o 250 kilokalorií více.

3. Smějte se častěji! 10-15 minut smíchu každý den zvyšuje týdenní kalorický výdej o 280 kcal.

4. Díky obsahu vlákniny a nízké kaloričnosti pomáhá mrkvová šťáva hubnout. Můžete shodit až 1,8 kg za dva měsíce. Norma spotřeby: 2 deci denně.

5. Jezte potraviny obsahující vápník. Tento stopový prvek napomáhá štěpení tuků – zvyšuje jeho efektivitu o 2,6 procenta.

6. Při cvičení ve fitku nebo při obyčejné procházce je dobré poslouchat rytmickou hudbu. Její poslech motivuje fyzickou aktivitu, vydržíte cvičit (hýbat se) déle.

7. Vezměte do fitness centra i kamarády. Podle statistik lidé, kteří se fyzickou aktivitou zabývají ve skupině známých, hubnou o třetinu času rychleji, než osamělí sportovci.

8. Jezte méně soli a více chilli. Neslaná dieta pomáhá zbavit se zbytečného zavodnění, kapsaicin obsažený v papričkách chilli urychluje metabolismus o 23 procent.

9. Podle průzkumu, kteří si udělali britští lékaři, je jednou z hlavních příčin spontánního přejídání stres v zaměstnání. Pokud máte nervy nadranc, posaďte se a udělejte několik hlubokých nádechů. Můžete vyzkoušet techiku bráničního dýchání (vdech se uskutečňuje za pomoci břišního svalstva). Postupně se zklidníte, pocit tlaku a úzkosti pomine a nebudete mít nutkání své nepříjemnosti zajíst.

10. Cvičit bychom měli ráno nalačno. Jednak to urychlí metabolismus na celý den předem, jednak přitom organismus bude brát energii nikoli z jídla, ale z tukové tkáně.

11. Než nesete jídlo na stůl, je dobré všechny jeho větší kusy pokrájet na malé kousky. Pod vlivem pohledu na pokrájenou porci sníte cca o 20 procent jídla méně. Porce z více malých kousků připadají člověku větší. Oklamate zrak a zároveň i žaludek. A najedení budete dříve.

12. Nejefektivnějším trenažérem, poklud jde o spalování kalorií, je běžecký pás. Hned za během je obyčejná chůze, kterou můžete pěstovat i mimo stěny fitness centra.

13. Za ideální snídani pokládají angličtí dietologové vařená vejce s kouskem chleba nebo ovocem. Vejce jsou bohatá na bílkoviny, díky čemuž organismus po celý den lépe hospodaří se získanými kaloriemi. Uhlovodany ve vejcích obsažené vás nabijí energií a pocit hladu se díky nim jen tak tychle nedostaví.


14. Když usedáte k jídlu, pusťte si nějakou klidnou hudbu. S tímto doprovodem jedí lidé méně – v průměru o 15-20 procent. Je to proto, že žvýkají pomaleji a najedí se lépe.

15. Nepodceňujte intimní život. Sex spaluje během dvaceti minut 150 kcal a napomáhá uvolňování zvláštního hormonu urychlujícího metabolismus.

16. Dejte si ke svačině granátové jablko. Semena tohoto ovoce obsahují látku bránící vzniku tukových vrstev a jeho sladká chuť tlumí chuť k jídlu. Jeho šťáva navíc snižuje tlak.

17. Nepijte balené ovocné šťávy. Je v nich mnoho přidaného cukru a relativně hodně kalorií (40-60 na 1 Dl nápoje). Kaloričnost čerstvě vymačkané ovocné šťávy je přibližně stejná, obsahuje však cukry jiného typu a mnohem více vlákniny.

18. Maso nepřipravujte na pánvi, ale v troubě nebo pod grilem (tuto funkci má naprostá většina moderních sporáků). Takový způsob přípravy uvolňuje z masa přebytečný tuk, zatímco při smažení je masu tuk ještě dodáván.

19. V zeleném čaji je kofein spojen se zvláštním antioxidantem, urychlujícím přeměnu tuku v energii. Pravidelné pití zeleného čaje dokáže urychlit vaši látkovou výměnu o 20 procent.

20. Nahraďte salát i jinou zeleň čerstvým špenátem. Je velmi málo kalorický a ze všeho nejvíc obsahuje vlákniny, která napomáhá očistě žaludku a střeva a efektivnějšímu štěpení tuků v organismu.

21. Vyzkoušejte místo kravského kozího sýr: má o 40 procent méně kalorií, přičemž obsah zdraví prospěšných látek není o nic nižší.

22. Místo těstovin nebo rýže si dejte jako přílohu čočku nebo fazole. Luštěniny obsahují velmi mnoho vlákniny a zvláštní aminokyselinu usnadňující likvidaci tukových zásob. Za dva a půl měsíce „luštěninové diety“ můžete shodit až 7 kilo.

23. Vyřadit úplně tuky z jídelníčku není možné, už jenom proto, že jsou nezbytné k absorbci mnoha vitamínů a minerálů. Lepší je tedy vyhledávat „zdravé“ tuky. Například místo tučných mléčných a masných produktů si dát krůtí maso, ryby, lněný a olivový olej, vejce, ořechy. Výzkumy potvrzují, že taková strava nejenom napomáhá při hubnutí, ale je také mimořádně prospěšná lidskému srdci.

24. Nevynechávejte snídani. Vynechání ranního jídla zpomalí váš metabolismus. Navíc celkový denní kalorický příjem se zvýší zhruba o 100 kcal.

25. Jablka sice podporují tvorbu žaludeční šťávy a zvyšují chuť k jídlu, avšak když sníte jedno jablko 15 minut před obědem nebo večeří, sníží se celková kalorická hodnota vaší denní spotřeby o 150-200 kcal. Vědci tento jablkový efekt vysvětlují vysokým obsahem vlákniny.

26. Salát zalitý olivovým olejem je více „dietní“, než suchá zelenina. Při konzumaci olivového oleje produkuje organismus zvláštní bílkovinu, sdělující mozku, že jste syti. Dodatková chuť je potlačena a vyhnete se přejezení.


27. Rajčata obsahují vzácnou látku, potlačující v organismu produkci hormonu hladu. Abychom pocítili její účinky, stačí přidat několik kousků rajčete k obědu nebo ranním míchaným vejcím.

28. Posypte si skořicí kaši, jogurt, kávu nebo jakékoli jídlo, k němuž se toto koření hodí. Skořice urychluje metabolismus a půl čajové lžičky denně vám pomůže za měsíc shodit až 1 kilogram.

29. Ideální přestávka mezi jednotlivými jídly jsou 3 hodiny. Pokud čekáme na další jídlo déle, úroveň krevního cukru prudce vyskočí, silně se zpomalí metabolismus a riskujeme, že až se k jídlu konečně dostaneme, vrhneme se na ně a přejíme se.

30. K masitým i zeleninovým jídlům přidávejte papriku. Nemá prakticky žádné kalorie, zato obsahuje velmi mnoho vitamínu C, nezbytného pro přeměnu tukových zásob v energii.

31. Spolu s olivovým olejem můžeme saláty pokropit také obyčejnou octovou vodou nebo zálivkami ocet obsahujícími. Ocet obsahuje kyselinu napomáhající rozkladu tuků a pomáhá při hubnutí.

32. Nejezte v chůzi. Když člověk při jídle sedí u stolu, sní obvykle až o třicet procent jídla méně.

33. Jezte spolu s „nejedlíky“. Psychologové potvrzují, že lidé podvědomě porovnávají svou porci s obědem souseda a snaží se přizpůsobit. Proto ženy, které obědvají s muži, snědí v průměru o 20 až 35 procent víc jídla. Budou-li obědvat s kamarádkou, která jí málo, bude vliv opačný.

34. Není dobré se hned po cvičení ve fitness centru nebo jiné fyzické zátěži rozvalit do křesla, i kdybyste byli sebevíc unaveni. Patnácti až dvacetiminutová procházka prodlouží v organismu proces štěpení tuků, naopak rázný pokles aktivity sníží efekt vašeho úsilí na minimum.

35. Energetické nápoje jsou 4-8krát více kalorické než káva a napomáhají výraznému zvýšení hladiny krevního cukru. Trocha kávy, třeba i instantní, poněkud zrychlí váš metabolismus a v boji s přebytečnými kilogramy vám pomůže, zatímco energodrinky v plechu samy o sobě mohou být příčinou vzniku nadváhy.

36. V netučném mléce je dvakrát méně kalorií než v obyčejném, obsah vápníku, a fosforu urychlujících štěpení tuku v buňkách, je však stejný.

=========
Očista organismu pro rychlou normalizaci váhy
Ajurvéda: pravidla pro ploché břicho

Více pro kondici: