12 příznaků, že příliš málo pijete

malo-pijete

Zdálo by se, že na světě nemůže být nic více osvěžujícího, než velká sklenice chladné vody. Obyčejná voda nás osvěží mnohem spolehlivěji než šálek kávy nebo láhev sodovky. Přesto však mnozí z nás každý den pijí jen málo, a zbavují tak tělo životně důležitého zdroje. Pokud snad u sebe pozorujete jeden z následujících příznaků, radíme vám rychle situaci napravit.

1. Suchost v ústech

Symptom dosti očividný – na rozdíl od jeho následků. Samozřejmě, každý, jakmile se tento nepříjemný pocit dostaví, usiluje o získání nějaké tekutiny. Sladké nápoje přinesou pouze krátkodobou úlevu dlouhodobého problému. Obyčejná pitná voda spolehlivě svlaží sliznice úst a krku a organismus ji také déle udrží.

2. Suchá pokožka

Pokožka je největším orgánem těla. Také ona potřebuje tekutiny. Suchá kůže je jedním z prvních příznaků odvodnění, které může záhy vést k závažným problémům. Nedostatek vody znamená nedostatek potu. To organismu znemožňuje odvádět z těla přebytečný tuk nečistoty, vyprodukované během dne. Nejjednodušším způsobem, jak tomu zabránit, je pít vodu v dostatečném množství.

3. Nezměrná žízeň

Je to něco jiného, než pouhá suchost v ústech. Každý, kdo měl alespoň jednou kocovinu, ví, jaké to je, když se probudíte a nedaří se vám ukojit svou žízeň. Alkohol vám tělo naprosto odvodní a tělo a mozek vysílají naléhavé SOS. Naslouchejte svému tělu, organismus ví, co potřebuje!


4. Suchost v očích

Suché, krví podlité oči (znovu se chce připomenout typický stav kocoviny) jsou výrazným příznakem nedostatečného zásobení organismu vodou. Bez dostatečného přísunu tekutin slzné kanálky vysychají. To může vážně poškodit oči, zejména pokud nosíte kontaktní čočky.

5. Bolest kloubů

Klouby a chrupavky jsou z 80 procent tvořeny vodou. Je to nezbytné k tomu, aby kosti při každém pohybu nedřely jedna o druhou. Pokud dodržujete pitný režim, sami se přesvědčíte, že klouby jsou schopny dobře zvládat i šok z prudkého pohybu či nárazu při běhu, skocích nebo neobratném dopadu.

6. Ubývání svalové hmoty

Také svaly se skládají zejména z vody. Proto čím méně vody v organismu, tím menší svalová hmota. Pít vodu před, v průběhu i po zakončení tréninku je nezbytné nejenom pro ukojení přirozeného pocitu žízně. Zmenší se tak také pravděpodobnost rozvoje nějakého zánětu nebo bolesti spojené s fyzickým cvičením.

7. Delší marodění

Voda neustále pomáhá s odváděním toxinů z těla. Tělesné orgány pracují jako celistvý mechanismus, aby se zbavily nežádoucích vedlejších produktů vlastní činnosti. Bez vody však nemůže tento mechanismus fungovat jak náleží. V nejhorším případě začínají orgány v těžce odvodněném organismu „vytahovat“ vodu například z krve, což vede k dalším těžkým problémům.

8. Únava a ospalost

Jestliže si tělo bere vodu z krve, vede to k nedostatku kyslíku, který krev rozvádí do všech orgánů. Nedostatek kyslíku pak přímo vede k únavě a spavosti. Každým dnem se rychleji unavíte a káva rozhodně není tím prostředkem, který by váš problém dlouhodobě vyřešil.


9. Pocit hladu

Odvodněný organismus může skutečně začít vysílat signály hladu. Dochází k tomu ve dne i v noci – náhle se vzbudíte a jste neodolatelně přitahováni k ledničce. Potrava však nutí vaše tělo znovu pracovat, zatímco voda ho očišťuje a dodává orgánům „palivo“ nezbytné pro všechny potřebné čnnosti.

10. Problémy s trávením

Už jsme hovořili o tom, že je důležité zvlhčovat sliznice úst a hrdla. To se ovšem týká celého trávicího ústrojí. Bez nezbytného zavlažování se zmenšuje množství a hustota hlenu chránícího žaludeční stěnu. Žaludeční kyseliny tak mohou poškodit vaše vnitřní orgány. Obvykle to vede ke stavu, kterému říkáme pálení žáhy a k žaludečním problémům.

11. Příznaky předčasného stárnutí

Množství vody, které je organismus schopen zadržovat, s věkem klesá. Jak stárneme, měli bychom přiměřeně upravit i spotřebu vody. I když jsou příznaky předčasného stárnutí vnějškově více pozorovatelné, škoda, kterou nedostatečná hydratace způsobuje vnitřním orgánům, bude nakonec daleko citelnější a dlouhodobá. Abychom zmenšili riziko, je třeba dodržovat pitný režim po celý život.

12. Dočetli jste až sem

Pokud jste článek dočetli až do konce, řekli jste si možná, že byste měli přece jen víc pít. Jestliže vás taková myšlenka opravdu napadla, jděte vypít sklenici vody hned, neodkládejte to. Lepší je napít se vody víc, než je třeba, než organismus mořit jejím nedostatkem.

=========
Co se děje, když pijete vodu nalačno
Co se změní, když přestanete jíst cukr

Více pro kondici: