12 příznaků, jimiž tělo signalizuje vnitřní emocionální problémy

12-priznaku

Lidské tělo je velmi složitý mechanismus, citlivě reagující nejen na vnější, ale také na vnitřní faktory. Psycholožka Susan Babbelová, jejíž specializací jsou deprese, přišla se zajímavou teorií o signálech, které tělo vysílá.

Domnívá se, že pocity nepohody a bolest mohou být signálem vnitřních psychických trablů – tajných obav a neřešených otázek. Chronické bolesti tak mohou být příznakem stresu a emočních problémů, zejména je-li z fyziologického hlediska vše v pořádku a nejsou známy žádné zřejmé příčiny bolesti.

Hlava

Každá bolest hlavy vzniká v důsledku neúměrného napětí. Jeho zdrojem může být obava jak něco dopadne, časté roztrpčení a starosti kvůli nevýznamným maličkostem, ustavičný spěch.

Nechte si každý den nějaký čas pro sebe. Dovolte sami sobě se uvolnit a nedělat si starosti vůbec s ničím. Odpočívejte a nedělejte si pro to výčitky. Těmito „chvilkami prostojů“ vaše výkonnost pouze vzroste. A nebude vás bolet hlava.

Šíje

Nepříjemné pocity v oblasti šíje signalizují zátěž nepřízně k ostatním, vyvolané pocitem křivdy, stejně jako zátěž rozčarování nad vlastní nedokonalostí. Šíje nás bolí, když nedokážeme odpustit někomu jinému nebo sobě samému.

Přehodnoťte vztah k sobě i ostatním. Ve skutečnosti nám lidé většinou nechtějí ublížit, nechtějí nám křivdit. Stejně tak vy opravdu nemusíte odpovídat vlastním vysokým nárokům. Zaujměte ke světu poněkud více uvolněný vztah a naučte se odpouštět. Myslete častěji na věci, které máte rádi a dělají vám radost.

Ramena

Bolest v ramenou vypovídá o tom, že neseme velkou emocionální zátěž, jsme pod velkým tlakem. Možná nás deptá někdo z našeho okolí. Nebo se nedokážeme rozhodnout v důležité věci a rozhodování na nás leží jako těžké břímě.

Zkuste se o své problémy podělit s blízkým přítelem. Bude vám lehčeji. I když se člověk jen vymluví, uleví se mu, že na problém není sám. A možná si tak ujasníte docela snadné řešení problému.

Horní část zad

Bolesti v této oblasti signalizují absenci emocionální podpory, nepřítomnost někoho blízkého. Dávají znát o tom, že se podvědomě cítíme být nemilováni nebo podceňováni.

Komunikujte víc s lidmi. Neuzavírejte se do sebe, buďte otevření a přátelští. Navazujte nové známosti, choďte na schůzky. A co je důležité – nepotlačujte v sobě pocity náklonnosti.

Spodní část zad

Když se často zneklidňujeme kvůli penězům, může nás bolet v kříži. Buď nám nedává klid skrytá závist vůči něčímu životu v bohatství, nebo nám naši blízcí ustavičně působí starosti spojené s penězi.

V penězích štěstí nehledejme – zní to strašně banálně, ale je to tak. Proto si přestaňte dělat starosti. Ty nejlepší věci vašeho života jsou zcela zdarma! Dělejte, co máte rádi. Něco, do čeho s potěšením vložíte celou duši, vám přinese nejenom uspokojení, ale v budoucnu i cenné příjmy.

Lokty

Bolest v loktech může signalizovat nedostatek pružnosti a příliš tvrdé odhodlání nejít na kompromis. Nejspíš klademe odpor nějakým závažným životním změnám. Nebo se podvědomě bojíme něco nového přijmout.

Život nám někdy může připadat příliš těžký a tvrdý. To však se jen zdá. Možná si sami všechno děláte ještě těžší. Buďte pružnější a nevydávejte energii a boj s něčím, co prostě není ve vašich silách změnit.

Ruce

Ruce bolívají ty, kdo už dávno a silně touží po přátelství. Komu chybí relax a obyčejné přátelské popovídání s jinými lidmi. Pokud vás silně bolí zápěstí, je čas vyjít ze svého malého uzavřeného světa.

Zkuste najít nové přátele. Jděte na oběd s kolegou. Jděte na stadion, na koncert, staňte se součástí velkého množství lidí. Pouštějte se s větší odvahou do hovoru s jinými, vždyť nikdy nevíte, kde může začít opravdové přátelství.

Kyčle

Bolesti kyčlí mohou trápit lidi, kteří příliš lpí na pohodlném, ustrnulém životě. Patologický strach ze změny, neochota měnit ustálený pořádek věcí a vytrvalý odpor proti všemu novému mohou bolesti kyčlí vyprovokovat.

Neprotivte se přirozenému životnímu běhu. Život je pohyblivý a proměnlivý, tím nás přece upoutává. Vnímejte změny jako úchvatná dobrodružství, jako něco nádherného. A neodkládejte důležitá rozhodnutí na jindy.

Kolena

Bolest v kolenou je nejspíše ze všeho příznakem silně nafouklého „já“. Kolena bolí, když si o sobě myslíme příliš mnoho a o ostatních příliš málo. Když jsme si beze vší pochyby jisti, že svět se točí a má točit okolo nás.

Rozhlédněte se kolem. Nejste na světě sami. Buďte k ostatním pozornější. Vyslechněte přítele, pomozte mamince, zaskočte za kolegu. Pomáhjete lidem častěji. Zkuste nějakou dobrovolnickou činnost v rámci charity.

Holeně

Bolest v holeních je příznakem silného emocionálního přetížení. Majetnické pocity, milostné patálie, mučivá a zaslepující žárlivost.

Musíte se naučit partnerovi důvěřovat. Buďte v pohodě, přestaňte ho ustavičně kontrolovat a nervovat se. Možná, že nastal čas skoncovat se starými, pasivními náklonnostmi.

Kotníky

Bolest v kotnících znamená, že na sebe často zapomínáme. A odpíráme si každé potěšení. Možná, že příliš mnoho z našeho času zabírá práce a svá přání bereme na lehkou váhu. Stále je odkládáme na potom.

Teď ale nastal čas trochu se hýčkat. Kupte si něco pro radost, pořádně se vyspěte a kupte si tu drahou dobrotu, na kterou už dlouho máte chuť. Přestaňte na chvíli dumat o kariéře a myslete třeba na nějaký romantický vztah. Nebo si naplánujte cestu snů.

Chodidla

Příčina bolesti chodidel spočívá pravděpodobně v hluboké apatii. Jako by naše tělo prostě odmítalo jít dál, jako bychom se života báli a neviděli žádný smysl v pohybu vpřed. Když si podvědomě myslíme, že v životě je všechno špatně, že se nám nepovedl, bolí nás chodidla.

Učte se všímat si i těch nejmenších životních radostí. Krásy světa i lidí okolo. Vychutnávejte si chutě a vůně, vítr a slunce. Pořiďte si huňatého mazlíčka, nebo začněte se zajímavým koníčkem. Naplňte svůj život. Vyhýbejte se smutným vzpomínkám a častěji se usmívejte. Hledejte radost v životě každý den.

Závěr

Závěr není nijak složitý. Mějte se rádi a odpouštějte si. Buďte pozornější ke svému okolí. Snažte se nehněvat se na nikoho dlouho a nenosit v sobě pocity křivdy nebo urážky. Mluvte s lidmi, usmívejte se (to vám moc sluší) a buďte zdrávi!

=========
Psychosomatická mapa strachů
Tělesné indikátory nemocí

Více pro kondici: