10 otázek – než se rozhodnete marodit, zkuste odpovědět

10-otazek-marodit

S postupujícím podzimem se nám často zdá, že nám nějak rychle ubývá sil. Jak se dny krátí, veškerá motivace se vytrácí a člověk by nejradši zalehl a budík nastavil na jaro. Než to doopravdy uděláte :), zkuste si odpovědět na následujících deset otázek.

1. Kdy jste se naposled napili vody?

Jestliže to bylo před více než půlhodinou, vypijte sklenici vody a chvíli odpočívejte.

2. Kdy jste naposledy jedli?

Jestliže je to déle než dvě až tři hodiny, najezte se. Ovšem nezhltněte muffin s kávou. Dejte si něco, co obsahuje bílkovinu. Je velmi zajímavé, jak mnoho dramat se vyřeší, když člověk něco sní. Když mozek hladoví, nepostrkuje nás automaticky někam na oběd nebo směrem k ledničce. Ne ne, má sklon objevovat závažné existenciální a sociální problémy :).

3. Kdy jste se naposledy pohybovali?

Hypodynamie je cosi jako kouzelné zaklínadlo, vábící démony deprese a únavy.

Zdálo by se, že když člověk setrvává v klidu, energie mu neubývá a naopak se hromadí. To je ovšem omyl. Evoluce nás stvořila k pohybu. Energie nevzniká v těle z ničeho. Proto tím nejjednodušším způsobem, jak si nadělit trochu štěstí a dodat sil, je proběhnout se hýbat se aspoň 40 minut. Nebo se rovnou vydejte do tělocvičny. Hodinové cvičení dopřeje vašemu mozku pořádnou dávku hormonů štěstí a hned vám bude líp.

4. Kdy jste se naposledy zabývali něčím, co jste dovedli až do konce?

Někdy se cítíme úplně vysílení jenom proto, že nevidíme žádné vlastní výsledky. V takovém případě se začněte věnovat něčemu, o čem víte, že to můžete dokončit, protože to stihnete, máte na to schopnosti nebo sílu. Například napište mail, vytvořte si nový playlist, nebo vyluxujte v pokoji. Zkrátka něco, co budete od začátku do konce řídit sami a co vám dá pocit „Udělal jsem to, jsem pašák“.

5. Kdy jste naposledy jedli ovoce?

Účinek konzumace ovoce je bohužel na delší dobu, nicméně i jednorázová svačinka z jablek a hrušek vám může vylepšit náladu.

6. Kdy jste se naposledy pochválili?

Člověk obvykle čeká pochvalu a povzbuzení od někoho jiného, stejně jako si ji v dětství přeje a čeká od rodičů. Když dospějeme, musíme se stát rodiči sami sobě. Klidně můžeme čekat nějakou tu pochvalu od ostatních, ale nesmíme ani zapomínat chválit se sami. Někdy to může zdát divné, nebo těžké, ale když se zamyslíte, co je na tom? Vždycky totiž najdeme v hloubi sebe sama něco, co se nám líbí, co nám dělá radost, na co můžeme být pyšní. A najít slova chvály není tak obtížné.

7. Kdy naposledy a jak dlouho jste spali?

Jestli to bylo předevčírem, nebo i nedávno, ale ne víc než 6 hodin, odložte všechna závažná rozhnodnutí na čas, kdy se vyspíte alespoň 8 hodin. Pokud nemůžete rozhodnutí odložit, požádejte o pomoc někoho blízkého, kdo se dostatečně vyspal, někoho, s kým se často radíváte. I když se vám jeho rada nebude líbit, je dost pravděpodobné, že má pravdu. Vy jste ospalí a podráždění. V lidském těle není místa, které by nevyspáním netrpělo.

8. Kdy jste naposledy někomu řekli něco milého?

Je to prostý trik a působí stejně, jako vytažení králíka z klobouku. Najděte někoho blízko sebe, nebo na síti, dobře si ho prohlédněte nebo se nad ním zamyslete a upřímně – to je důležité! – upřímně ho pochvalte. Pak si dejte třeba kávu a dejte se znovu do práce.

9. Kdy jste (se) naposledy s někým/někoho objímali?

Objetí je jedna z nejdůležitějších věcí v životě. Z málo objímaných dětí vyrostou neklidní a popudliví lidé. Dospělí, kterým se nedostává objetí, jsou častěji nemocní a rychleji se unaví. Takže – jen do toho! Obejmout můžete své blízké, přátele, psa i kočku. Pět minut objetí dokáže divy, nehledě na vaši náladu a síly.

10. Byli jste v poslední době fyzicky nebo psychicky vyčerpaní?

Spousta pracovních povinností, intenzivní cvičení, hádky s blízkými, nic z toho nám nemusí připadat příliš závažné, přesto nás to však potichu zbavuje sil. Pokud jste jinak v pořádku, ale usilovně a dlouho jste pracovali, cvičili nebo absolvovali nervy drásající výstup, pak se napijte vody, zaujměte horizontální polohu a kolena si podložte polštářem. Dýchejte pomalu a zhluboka, počítejte si: vdechujte na pět, vydechujte na osm. Sledujte jen svůj dech, nemyslete na nic. Poležte si deset minut.

=========
Tajemství chronobiologie aneb jak žít podle biorytmů
Energetický význam správného držení těla

Více pro kondici: