10 důvodů proč si oblíbit kefír

10-duvodu-kefir

Dietologové a fanoušci zdravé výživy pějí na tento osvěžující a nijak drahý nápoj hotové chvalozpěvy. Co je to vlastně kefír? Je opravdu tak prospěšný? Co skutečně organismu přináší?

Kefír je nápoj vyrobený z kefírových zrn a mléka. Má konzistenci více či méně řídkého jogurtu. Co jsou kefírová zrna? Je to unikátní živá kultura, tvořená směsí zdraví prospěšných bakterií a kvasinek. Vypadají trochu jako miniaturní květákové růžičky, jejich textura je měkká, houbovitá. O původu kefírových zrn existuje řada legend. Za místo, kde vznikla, je označován nejčastěji Kavkaz a také Tibet. V každém případě výroba kefíru byla přísně střeženým tajemstvím a teprve někdy počátkem 20. století se přes Rusko dostala do východní Evropy a poté dál na Západ. A jak je to vlastnostmi kefíru?

Uhasí žízeň

Za horkého dne nám dehydratace nehrozí jen pocity žízně a točením hlavy. Může to být vážnější: krev houstne, pohybuje se tkáněmi obtížněji a zásobení mnoha životně důležitých orgánů kyslíkem vázne. Nesmíme tedy zapomínat pravidelně pít, přičemž přísun vody můžeme doplnit skleničkou či dvěma skleničkami kefíru.Dokonale uhasí žízeň a díky bohatému obsahu vitamínů a stopových prvků pomáhá udržet vodní hospodářství organismu v rovnováze.

Je probiotický

V kefíru najdeme 35 různých kmenů užitečných bakterií a kvasinek, které osidlují trávicí trakt. Podporují trávení potravy a lepší uvolňování živin z ní. Posilují imunitní systém, protože v trávicím traktu udržují zdravé prostředí. Podle vyhlášky o mléčných výrobcích z roku 2003 musí 1 gram kefíru obsahovat nejméně 1 milion bakterií mléčného kvašení a 100000 kvasinek.

Upevňuje imunitu

Stav střevní flóry přímo s imunitou souvisí, je tedy zřejmé, že vše, co střevní flóru udržuje, podporuje také imunitu. Až 80 procent buněk zodpovědných za imunitu se nachází právě ve střevě, proto je pravidelný přísun probiotik důležitým krokem k pevné imunitě.

Je zdrojem řady vitamínů a minerálů

Vitamíny skupiny B příznivě ovlivňují krev a funkci nervové soustavy, působí proti stresu. Vitamín B7 – biotin, někdy také označovaný jako vitamín H, patří k takzvaným vitagenům, tedy látkám, které jsou zdrojem energie a fungují jako stavební materiál buněk. Kromě uvedených je kefír bohatý na vitamíny A, D, K a dále na vápník, hořčík, fosfor, a tryptofan.

Uvolňuje a uklidňuje

Možná jste si toho nevšimli, ale kefír má mírné relaxační účinky. Ty jsou způsobeny právě obsahem tryptofanu, mléčné aminokyseliny, kterou si tělo neumí samo vytvořit. Tato látka se podílí na syntéze hormonů spánku a pohody: melatoninu a serotoninu. To je pravý důvod, proč se lidem s poruchami spánku občas doporučuje vypít před spaním sklenici teplého mléka nebo právě kefíru.

Snižuje cholesterol

Kefír aktivně snižuje hladinu „zlého“ cholesterolu pronikajícího do krve díky lipoproteinům s nízkou hustotou (LDL). Snižuje tak riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, infarktů a mozkové mrtvice.

Obsahuje bílkoviny

Sklenice kefíru je skvělým doplňkem nízkokalorických diet nebo diet s nízkým podílem sacharidů (uhlovodanů). Jedna porce obyčejného odtučněného kefíru obsahuje pouhých 100 kalorií a celých 10 gramů bílkoviny s minimálním obsahem tuku. To se samozřejmě týká kefíru bez různých chuťových přísad a aromatizujících látek.

Je tráven snadněji, než mléko

Fermentace v kefíru nejenom zachová veškerou paletu užitečných vitamínů a minerálů obsažených v mléce, ale navíc usnadní jejich vstřebávání do organismu. Po celou dobu kultivace totiž kefírová zrna konzumují mléčnou laktózu. Proto je kefír snadno stravitelný i pro lidi s poruchami příjmu tohoto mléčného cukru. Podstatné množství laktózy je fermentací přeměněno na kyselinu mléčnou, jejíž trávení probíhá daleko snadněji.

Vápník a fosfor

175 gramů kefíru obsahuje v průměru 20 procent denní doporučené dávky vápníku, zodpovědného za stavbu kostí a zubů. Pravidelná konzumace kefíru tedy snižuje riziko vzniku osteoporózy. Význam fosforu, podle množství po vápníku druhého nejvíce zastoupeného prvku v lidském těle, není tolik znám, je však nedocenitelný. Jde především o mineralizaci a výstavbu kostí. Je také součástí všech nukleových kyselin, jejichž hlavním úkolem je přenášet genetickou informaci. Společně s tuky pak fosfor tvoří základní součást buněčných membrán: fosfolipidy.

Bohatý zdroj antioxidantů

Kefír je nápoj lidí vysokého věku. Jednou z příčin je vysoký obsah antioxidantů. Volné radikály poškozují buňky, což vede k předčasnému celkovému stárnutí organismu. Každodenní příjem potravin s vysokým obsahem antioxidantů dokáže tento proces zpomalit.

=========
Nejméně kalorické ovoce a zelenina
12 potravin pro ideální snídani

Více pro kondici: